Opskriften har været stort set den samme siden det første Melodi Grand Prix i 1957, hvor Birthe Wilke og Gustav Winckler kyssede sig igennem klassikeren, Skibet skal sejle i nat . En solid omgang kendisparade af svingende, men underholdende kvalitet, tilsat en lille portion nye talenter.
Nu vil DR give den gamle sangdyst en overhaling, så showet kan konkurrere med populære talentshows som Idols og X-Factor .
Ifølge showets redaktionschef, Mads Lindemann, har DR iværksat en fireårig plan, som skal gøre konkurrencen mere tidssvarende og sikre den musikalske kvalitet.
»Planen er, at Melodi Grand Prix fremover skal være et professionelt sidestykke til amatør-konkurrencerne på TV,« siger han og fortsætter:
»Vi vil gerne væk fra traditionen med TV-kendsisser, der stiller op bare for at blive mere kendte. Og i stedet vil vi satse på talentfulde sangere og sangskrivere, som kan bruge konkurrencen, som en platform for deres karriere.«
Håber på gennembrud
Det færøske punk-band The Dreams er et af de bands, som varsler fornyelse i årets Melodi Grand Prix. De har eksisteret i fire år og kunne egentlig nøjes med den succes, de indtil nu har oplevet på Færøerne. Men sanger Hans Edward, er ikke i tvivl om, at Melodi Grand Prix kan være billetten til international berømmelse.
»Det er selvfølgelig ikke særlig punk at være med i Melodi Grand Prix, men det er en fed måde at komme ud til et stort publikum på,« siger han.
Er og bliver kitsch
Det bliver dog svært at ryste det kitschede image af sig, mener Henrik Marstal, der er medlem af Kunstrådets Musikudvalg.
»Shows som Idols og X-factor læner sig i forvejen op af den oprindelige Grand Prix-tanke, hvor det at vinde var lig med succes. Derfor tror jeg heller ikke, det er urealistisk, at det kan blive et professionelt sidestykke til de øvrige talentshows,« siger han.
Han frygter dog, at konkurrencen er så gennemsyret af kitsch, at ethvert forsøg på at være alt for seriøse alligevel vil ende i halvplatte efterligninger, som efter hans mening, er Grand Prix ets varemærke.
»Melodi Grand Prix har altid haft tradition for at tage nye genrer og musikalske trends til sig. Men på en måde, der altid er sovset ind i kitsch. Derfor tror jeg desværre ikke, at de færøske emo-punkere vil blive taget særligt alvorlige uden for konkurrencen – uanset hvor dygtige de er,« siger Henrik Marstal.
Små skridt
Og hvis målet er fornyelse, er spørgsmålet imidlertid, hvorfor tv-kendis Amin Jensen er at finde på listen over årets deltagere?
Dertil svarer redaktionschef, Mads Lindemann:
»Fordi han har skrevet en god sang. Melodi Grand Prix er så stærkt et brand og omgivet af traditioner, at man ikke bare kan ændre på det fra den ene dag til den anden. Vi flytter os med små skridt.«