Da førtidspensionist Lene Clausens nabo døde, tog det hårdt på hende. Hun meldte sig derfor syg, dagen efter han døde, fordi hun var meget ked af det.
Men den sygemelding startede et papirhelvede for den tidligere krigsveteran. Det skriver Ugeposten Gribskov.
Lene Clausen lider af posttraumatisk stressyndrom (PTSD) efter sin udstationering i Balkan. Til dagligt arbejder hun syv timer om ugen på en skole i Hillerød. En dags sygemelding betyder altså, at hun går glip af en time og et kvarters arbejde.
Mandag ligger hun syg fra arbejdet, og dagen efter modtager hun pludselig fem sider fra Gribskov Kommune i sin E-boks.
Der er også et spørgeskema, men det magter hun ikke at udfylde. Så hendes mentor forsøger at åbne spørgeskemaet tre-fire gange med Lene Clausens NemID uden held.
I brevet spørger kommunen også til, hvornår hun kan begynde at arbejde igen, men da hun modtager brevene om tirsdagen, er hun allerede tilbage på arbejdet.
Kommunen skriver desuden, at de gerne vil indhente oplysninger fra Skat om Lene Clausen, og at hun måske ikke kan få refunderet sine sygedagpengene for dagen – et beløb på 180 kroner.
Men det er ikke pengene, der fylder hos Lene Clausen. De mange breve kun en dag efter hendes nabos død stresser hende.
- Med PSTD er det svært for mig at sidde og kæmpe med alt det her. Hvis jeg ikke havde fået hjælp af min mentor, havde jeg kylet den iPad ud af vinduet for længst, siger hun til Ugeposten Gribskov.
Rent papirbureaukrati
Onsdag, to dage efter sygemeldingen, er der ny, digital post til Lene Clausen. Tre timer senere samme dag er der igen post fra kommunen. Kommunen skriver, at de allerede har indhentet oplysninger fra Skat, og Lene Clausen ikke har ret til at få refunderet sygedagpengene.
I alt modtager Lene Clausen 12 sider, en sms og et spørgeskema fra kommunen for en times sygemelding på grund af et dødsfald. Ren papirbureaukrati, mener Lene Clausen.
- Tænk, hvis det er sådan, det er, hver gang en melder sig syg? Det må koste mange penge for meget lidt. Og så stresser det borgerne, siger Lene Clausen.
Men det er ikke kommunens medarbejdere, Lene Clausen kritiserer. Det er den kommunale praksis og den omfattende kontrol af borgerne, bemærker hun.
I et svar til Ugeposten Gribskov skriver Gribskov Kommune, at den store papirmængde er ”urimelig og unødvendig.” De vil nu tage den unødvendige bureaukrati op med en minister.
- Generelt kan jeg sige, at det virker både urimeligt og unødvendigt, at borgere skal forholde sig til adskillige sider med information og spørgsmål for bare en kort sygemelding. Systemet ”Mit sygefravær” er desværre centralt og ens for alle kommuner, og det skal i øjeblikket kunne rumme både meget korte og meget lange sygemeldinger. Det skal ændres hurtigst muligt, så vi undgår denne slags sager med unødvendigt bureaukrati,” skriver centerchef i Center for Borgerservice og Beskæftigelse Peter Steen Olsen.
- Det er Folketinget, der har besluttet procedurerne for sygemeldinger, og derfor vil vi kontakte innovationsminister Sophie Løhde (V., red.).
- Hun har nemlig selv efterlyst, at vi fortæller, når vi oplever unødigt bureaukrati, og her er der en oplagt mulighed for at gøre det lettere og hurtigere for borgerne at sygemelde sig i kort tid. Vi vil naturligvis også selv se på, om der er noget, vi kan gøre bedre, skriver han.