Lavere løn – men nul skat.
Det kan blive virkelighed for ansatte i det skandinaviske luftselskab SAS, hvis deres konkrete spareplaner bliver ført ud i livet. Rejsegiganten er nemlig så økonomisk presset, at flere forskellige spareløsninger er på skrivebordet. Det erfarer DR Nyheder, der har talt med kilder med kendskab til spareprocessen.
Helt konkret vil SAS indføre en skattemodel for luftfartsbranchen, der ligner den såkaldte DIS-model, som gælder for søfarten – også kaldet sømandsbeskatning. Den giver lige nu skattefrihed for ansatte på store, danske, indregistrerede, kommercielle skibe. På den måde kan rederierne aflønne de ansatte langt lavere.
Og det er altså denne model, der ifølge DR Nyheder nu er på bordet i Luftfartsrådet, der hører under Transportministeriet.
De nye spareplaner kommer to år efter, SAS var igennem et langstrakt forhandlingsforløb med de ansatte om besparelser. Det er tilmed blot to uger siden, at SAS sendte en fyringsvarsel ud til 100 svenske kabineansatte.
Årsagen til fyringsvarslet var en strid om kabinepersonalets hvileområde i nogen nye fly, der tages i brug til februar. Flyene har et mindre hvileområde for de ansatte end de gamle fly, og det accepterer de kabineansattes fagforening ikke. Ifølge DR Nyheder skal SAS denne gang spare 800 millioner kroner.
Udover skattefrihed til ansatte vil SAS forbedre bundlinjen med mere outsourcing og oprettelsen af et nyt datterselskab.
Det er de regionale ruter, der skal outsources til underleverandører som Jettime og Flybe, mens DR Nyheder også erfarer, at SAS vil overtage hele eller dele af det danske selskab Cimber, der tidligere har været underleverandør til SAS, men som nu er konkurstruet.