For første gang løfter selskabet bag rejsekortet selv sløret for, hvad det koster at indføre og drive Danmarks elektroniske bus- og togbilletter.
Det sker i en række svar, som selskabet har givet til transportminister Henrik Dam Kristensen (S), og som ministeren har sendt videre til Folketingets transportudvalg, skriver Ingeniøren.
Heri oplyser Rejsekort A/S, som er ejet af landets bus- og togselskaber, at alene transaktionsudgifterne ventes at løbe op i 275 millioner kroner årligt i 2016.
Til den tid topper driftsudgiften, og rejsekortet forventes fuldt implementeret.
Dertil kommer, at der skal betales 19 millioner kroner for nye rejsekort til passagererne.
Desuden kommer det til at koste bus- og togselskaberne 49 millioner kroner at få leverandøren af systemet, franske Thales, til at vedligeholde deres terminaler på stationer og i busserne.
Ingeniøren har på baggrund af svaret og forklaringer fra Rejsekort A/S justeret driftsudgifterne for hvert enkelt år af rejsekortets forventede afskrivningsperiode.
Dermed kommer Ingeniøren frem til, at regningen for både at indkøbe og drive kortet løber op i knap fem milliarder kroner over 16 år.
Hidtil har det kun været offentligt kendt, at Thales får 1,3 milliarder kroner for selve leverancen af kortet, standerne og det bagvedliggende system.
Hovedparten af den samlede regning for rejsekortet, i alt 3,7 milliarder kroner, betales af transaktionsafgifterne, som selskaberne bliver opkrævet, hver gang passagererne tjekker ind og ud.
/ritzau/