Bor du i København eller besøger du fra tid til anden hovedstaden, kan du ikke undgå at stifte bekendtskab med slamsugeren.
Busline 5A, der er Danmarks mest trafikerede busrute, der hver dag transporterer over 60.000 personer. Nyhedsavisen steg på bussen for at mærke stemningen.
Klokken er cirka 13.30, og en fin, midaldrende dame stiger på bussen som den sidste i en stor flok, der har stået og ventet ved Nørrebros Runddel.
Hun fumler lidt med sit klippekort, men maskinen giver ikke den velkendte hak-lyd fra sig.
»Lad mig hjælpe,« siger Mohammed.
Han forklarer hende, at kortet er blevet krøllet, og at maskinen derfor har svært ved at læse det.
Men efter Mohammed har rettet lidt på det, bryder et tungt hak endelig den afventende stilhed, og damen giver et dybt lettelsens suk fra sig.
Mohammed Salah har været chauffør på linje 5A i snart halvandet år. I dag kører han i bus nummer 1394, som er en af i alt 39 busser, der er tilknyttet linien.
5A er noget ganske særligt, fordi det er Danmarks mest trafikerede busrute. Hver dag stiger 60.000-65.000 passagerer på en 5A er.
Kan man klippe i S-tog
Damen finder sig et ledigt sæde, men går straks tilbage til Mohammed igen.
»Kan man også bruge sit klippekort, når man skal køre i S-tog?« spørger hun.
Mohammed svarer »Ja, ja«, mens han blotter sit kridhvide tandsæt.
Hun er tydeligvis ikke én af de faste kunder i bussen.
»Det er hårdt at være chauffør på 5A. Der er altid mange med, og folk bliver sure, når vi siger til dem, at de skal trække tilbage i bussen for at gøre plads til nye passagerer,« fortæller Mohammed. De mange passagerer betyder selvfølgelig også, at der sker en del tyverier i busserne, men nogen egentlig statistik over tyverierne findes ikke.
Tungeste linje
»I og med, at 5A er Danmarks suverænt tungeste buslinje, sker der selvfølgelig en hel del lomme- og tasketyverier i busserne. Men antallet af passagerer taget i betragtning, så er det procentvis langtfra den mest overbebyrdede buslinje i København,« siger Jonas Permin, der er Arrivas driftschef på Ryvang-anlægget, hvor 5A bliver puttet i seng sent hver aften.
Myldretiden er helt vild
Ved Emdrup Torv overtager Andre Drobek rattet efter Mohammed Salah.
»Det bedste ved 5A er, at tiden går hurtigt, fordi der sker noget hele tiden. I myldretiden er det helt vildt – så står folk som sardiner i en dåse,« siger Andre, som har været chauffør på linje 5A i snart to år.
Det er sjovt at sidde ved siden af Andre og betragte de mange nye passagerer, der stiger på.
De fleste har buskort, få har klippekort, og endnu færre betaler kontant. Dem med buskortene forsøger på forunderlig vis at ligne den person, der ses på pasfotoet i deres kort. En ældre mand stiller sig op foran Andre med ryggen rank, mens han lægger hovedet lidt på skrå og smiler alt, hvad han kan.
»O.k.,« siger Andre og vifter ham videre.
Fiskelugt
Inde i bussen begynder der pludselig at lugte af fiskefilét.
»Lugter her af fiskefilét? Ja, he he, der opstår jo mange lugte i sådan en bus, hvor der er så mange passagerer med,« siger Andre og klukker lidt videre.
39 busser kører på ruten, som er omkring 14 km lang.60.000-65.000 passagerer stiger dagligt på 5A, hvilket bliver mere end 17 millioner påstigninger om året.
Hver passager kører i gennemsnit 2,66 km med linje 5A.
Nørrebrogade er stedet, hvor 5A benyttes mest.
Den første 5A kørte 20. oktober 2002, hvor den primært erstattede linjerne 5 og 16.
5A standser ved 42 stoppesteder i hver retning.
De 39 5A-busser kører sammenlagt 163.340 vogntimer årligt.
5A"s persontransportarbejde svarer til, at busserne på et enkelt år transporterer én person mere end tre gange rundt om ækvator.
De mange passagerer dækker mere end 95 procent af 5A"s driftsudgifter. Normalt ligger selvfinansieringsgraden på 59 procent.
Ni buslinjer og 500 chauffører er tilknyttet Ryvang-anlægget, hvoraf hele 96 chauffører tager sig af linje 5A.
Arriva har driften lidt endnu, men fra oktober 2007 tilhører
5A Partner Bus A/S. Busselskabet fra Skibby har vundet licitationen for
540 millioner kroner.
Kilde: Trafikselskabet Movia