Trøjen går til halsen, pebersprayen ligger i skuffen og hjemmesiden gør alt for at signalere, at det ikke handler om sex.
Mange massører tager forholdsregler for at forhindre seksuel chikane og uønskede henvendelser om sex.
"Det er ærgerligt, at det skal være nødvendigt,"siger Gunna Højgaard, der er medstifter af Foreningen Registrerede Fysiurgiske Massører.
Avisen.dk har foretaget en rundspørge blandt 57 massører. Af dem har 21, altså mere end hver tredje, aktivt gjort noget for at forebygge problemet.
Peberspray, store hunde og lange bukser
Vibeke Scioldan er en af de massører, der flere gange har oplevet mandlige kunder, der vil have gnubbet andet end rygmusklerne.
"Jeg har skrevet på min hjemmeside, at jeg ikke sælger seksuelle ydelser, og så er jeg blevet mere opmærksom på at aflæse kundernes signaler allerede i telefonen," siger den 47-årige sportsmassør.
Avisen.dk skrev i går, at mange massører oplever seksuel chikane og uønskede henvendelser fra kunder, der ønsker sex.
Vibeke Scioldan er en af dem, der har taget konsekvensen og ændret teksten på sin hjemmeside.
For at føle sig mere tryg har hun også anskaffet en peberspray og har to store hunde i sit private hjem lige ved siden af klinikken.
Andre massører vælger at forebygge sexchikane ved at tænke meget over deres påklædning, vælge kliniske ord i beskrivelserne af behandlingerne eller sørge for ikke at være alene i klinikken.
"Alt mit tøj er t-shirts, der går til halsen og ned på armene. Bukserne er så lange, at de går ned over mit knæ," skriver en massør blandt andet.
Sender uheldigt sex-signal
Det er sund fornuft at tænke over, hvilke signaler, man sender med de ord, man bruger om sit fag.
Det siger Åse Marie Hansen, forsker i psykisk arbejdsmiljø ved Københavns Universitet og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
"Jeg synes absolut ikke, at massører skal acceptere sexchikane eller seksuelle henvendelser. En løsning kunne være, at faggruppen blev enige om at bruge nogle andre ord og tænkte over at få stoppet det uheldige signal," siger hun.
Med det henviser hun til, at massage for mange er blevet næsten synonymt med prostitution.
Undgå flotte piger og røde farver
Den enkelte massør kan gøre meget for at undgå uønskede opfordringer til sex.
Det siger Robie Valenzuela, leder af Massageskolen.
"Det afhænger meget af, hvordan massøren præsenterer sig selv, hvilket sprog, der bliver brugt, og hvilke farver og billeder, der for eksempel er på hjemmesiden. Jeg vil ikke anbefale, at man bruger et billede af en flot pige, der smiler dejligt," siger Robie Valenzuela,
Han opfordrer også til at vælge lyse farver frem for dyb rød på hjemmesiden, og at bruge udtryk, der signalerer noget fagligt og medicinsk.
For eksempel kan man skrive 'fysiurgisk massage' frem for bare 'massage' og skrive, at man behandler myoser og sportsskader.
Thai rimer på sex
Hvis man tilbyder traditionel thailandsk massage bør man især være opmærksom, fordi mange forbinder ordet thaimassage med en seksuel ydelse.
"De skal nok overveje at bruge betegnelsen 'thailandsk massage' og skrive tydeligt, hvad behandlingen består af," lyder Robie Valenzuelas råd.
Ifølge Gunna Højgaard fra Foreningen Registrerede Fysiurgiske Massører er det velkendt i branchen, at især thailandske massører slås mod fordommene om, at de sælger sex.
"Det er et problem i alle de nordiske lande. Vi taler tit om det i branchen, når vi udveksler informationer med andre lande. Thailandske massører, der gerne vil udføre sit lands helt traditionelle massage, får gjort livet surt af den slags henvendelser," siger Gunna Højgaard.
Avisen.dk har stillet en række spørgsmål i et spørgeskema, der er sendt direkte til massører, delt i Facebook-grupper for massører og sendt ud med hjælp fra Massørforeningen.
I alt er mailen med skemaet blevet delt med cirka et par hundrede massører.
Vi opfordrede i mailen til, at alle svarede, uanset om de havde oplevet problemet eller ej.
57 fuldførte spørgeskemaundersøgelsen, heraf 16 mænd. Det er for få til at lave statistiske undersøgelser, men kan give et fingerpeg om problemerne.
Ingen af massørerne i undersøgelsen sælger eller tilbyder seksuelle ydelser eller intimmassage.
Massørerne har blandt andet svaret på, hvor ofte de oplevede at blive spurgt, om de tilbød sex, hvor ofte de oplevede kunder, der blottede sig, og hvor ofte de fik fysiske tilnærmelser fra kunder.