»En historisk dag for Odense hf og vores 15 moderklubber.«
Direktør John Nielsen var både beæret og yderst tilfreds, da han i går kunne fortælle, at det store internationale energiselskab Vattenfall har valgt at placere sit første sportssponsorat i Danmark hos det oden-seanske håndboldfællesskab.
»Vi er stolte over, at vores koncept kan appellere til så stor en international virksomhed. Det er en blåstempling, der kan være med til at trække endnu flere sponsorer til.«
Hverken Odense hf eller Vattenfall vil sætte tal på den økonomiske aftale, der i første omgang er sat til at løbe i et enkelt år.
Yderst fornuftig
»Men det er en yderst fornuftig aftale. Det er meget, meget svært ikke at være optimist,« konstaterer John Nielsen med et stort smil.
De nye økonomiske realiteter har fået ledelsen i Odense hf til at justere den sportslige målsætning for klubbens håndboldkvinder, der er med i toppen af den næstbedste række herhjemme.
Før hed det, at holdet inden for tre år skulle være med i den bedste række.
»Allerede i år vil vi være mellem de tre bedste hold i rækken og dermed spille med om oprykning.«
Det er ikke kun eliten, der får glæde af sponsoratet. En del af pengene fra Vattenfall skal berige ungdoms- og talentarbejdet og styrke det organisatoriske arbejde i Odense hf. Desuden skal klubben styrke sin uddannelse af trænere.
Den nye hovedsponsor lægger vægt på, at det økonomiske engagement ikke kun skal komme eliten til gode.
»Odense hf s arbejde spænder fra målrettet talentudvikling af de dygtigste håndboldspillere i Odense over breddeidrætten i moderklubberne til de yngste, der måske rører en håndbold for første gang ved en skoleturnering. Det giver en tiltalende vekselvirkning mellem elite og bredde, som vi gerne vil støtte,« siger Marianne Grydgaard, der er kommunikationschef hos Vattenfall.
Specielt sponsorat
Ofte er eksponering et af de allervigtigste mål for sponsorer. Men sådan er det ikke for Vattenfall, og det bliver illustreret med en noget usædvanlig passus i sponsoraftalen.
Den dag et af Odense hf s seniorhold rykker op i den øverste håndboldrække, viger Vattenfall pladsen på spillertrøjerne, selvom landets to landsdækkende tv-stationer konkurrerer om at sende mest håndbold ud i danskernes stuer.
»Som bonus ønsker vi at give klubben mulighed for at tiltrække en ny sponsor og stadig fastholde vores sponsorat. Eksponeringen er ikke så vigtig for os. Det handler mere om goodwill. Om at få et godt naboskab her i lokalområdet,« siger Marianne Grydgaard.
Det er ved at være nogle år siden, at Vattenfall blev en del af det danske erhvervsliv på Fyn, som ejer af Fynsværket.
Og et godt forhold til eksempelvis den odenseanske ungdom vil være et plus for Vattenfall.
»Vi har ofte brug for unge mennesker, der kunne tænke sig at arbejde hos os på Fynsværket,« siger Erland Christensen, der er kraftværkschef på Fynsværket.