Chaufførkurser på slingrekurs

Marc gik glip af vigtig undervisning: Kørte private ærinder for læreren i stedet

Marc Pedersen er en af de elever, som fortæller, at han har skrevet under på undervisning på den omstridte skole DEKRA, som han ikke har fået.
Det kan give op til fire måneders fængsel at skrive under på undervisning, man ikke har haft, når man tager kørekort.
Det kan give op til fire måneders fængsel at skrive under på undervisning, man ikke har haft, når man tager kørekort. Foto: Scanpix / Iris

Kørelæreren havde lige noget, han skulle aflevere i Randers. Så fire af Marc Pedersens køretimer blev brugt på at køre frem og tilbage mellem Århus og Randers, fortæller han.

Egentlig stod der manøvrering på skemaet. Det vil sige, at Marc Pedersen skulle prøve at bakke om hjørner, parkere og få en fornemmelse af lastbilens størrelse.

- I stedet lå jeg og kørte på motorvej mellem Århus og Randers og kørte 80 kilometer i timen, så det blev der brugt lang tid på, siger Marc Pedersen.

Alligevel skrev han under på, at han havde fået undervisning i manøvrering. Og Marc Pedersen er langt fra den eneste, der har skrevet under på undervisning, han ikke har fået. Det har mindst 14 tidligere elever, fortæller de i Avisen.dk onsdag.

Eleverne har køretimer på skift, mens resten af holdet har teoriundervisning. Alligevel skriver de under på, at de har haft den teoriundervisning, som resten af holdet har haft, mens de selv var ude at køre, fortæller eleverne.

- Når du var ude at køre, så var der noget teori, og det måtte man bare indhente på computeren. Hvis man kørte imens læreren fremlagde noget, så var det bare ærgerligt. Vi brokkede os over, at vi var ude at køre, mens de forklarede noget, vi garanteret godt kunne have brugt. Men det blev bare fejet af bordet, siger Marc Pedersen.

Droppede DEKRA

Det var dog ikke så tit, Marc Pedersen gik glip af egentlig undervisning, når han var ude at køre. For det meste af tiden sad hele holdet bag hvert sin computer og gennemgik teori, fortæller han.

- Jeg synes, det er noget japsværk at man sidder der fra klokken otte om morgenen til klokken 15.24 med headset på og hører på en elektronisk stemme, det får man jo slet ikke noget ud af, siger han.

Underviseren var i lokalet om morgenen for at krydse eleverne af, og i løbet af dagen underviste han i cirka 20 minutter, fortæller Marc Pedersen.

- Resten af dagen sad vi bare ved computeren, og så kom han lige ind en gang imellem, siger han.

Marc Pedersen endte med at opgive at tage lastbilkørekortet ved DEKRA, og tog det i stedet på et andet AMU-center.

- Jeg dumpede køreprøven, og så kunne de ikke give mig en ny tid til køreprøve, fordi der var overbooket. Jeg ventede i tre måneder på at høre fra dem, og så gad jeg simpelthen ikke mere, så betalte jeg selv for at tage resten et andet sted, siger han.

DEKRAs direktør, Peter Laursen, har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver i en mail til Avisen.dk:

"Påstanden om at en kørelærer skulle have lavet private ærinder i Randers lyder højst usandsynlig – og i givet fald burde kursisten ikke have skrevet under på at have haft den pågældende lektion. Såfremt det var rigtigt og var kommet for en dag, ville den pågældende lærer være blevet bortvist uden advarsel."

Læs hele Avisen.dk's dækning af DEKRA's metoder her

Om DEKRA

DEKRA er en tyskejet koncern, som I Danmark består af et moderselskab, som holder til i Brøndby, og syv datterselskaber fordelt over hele landet, som udbyder de såkaldte AMU-kurser. Her kan faglærte, ufaglærte og ledige efteruddanne sig. DEKRA er specialiseret inden for transportområdet og uddanner efter eget udsagn omkring halvdelen af alle erhvervschauffører i Danmark. I løbet af det seneste år har DEKRA stået for næsten halvdelen af alle køreprøver og teoriprøver til lastbilkørekort og buskørekort.

I 2016 tjente den danske del af DEKRA-koncernen 26 millioner kroner efter skat. I 2015 var overskuddet 24 millioner kroner. Når en elev starter på et lastbil- eller buskursus, får DEKRA 29.000 kroner fra staten i tilskud, mens den virksomhed, hvor eleven arbejder, skal betale 3.540 kroner. Når en ledig tager et lastbil- eller buskursus hos DEKRA, er det jobcenteret og dermed kommunen, som betaler det hele.

For at få den offentlige støtte skal DEKRA leve op til reglerne for AMU-kurser. Blandt andet må DEKRA ikke give eleverne fri før tid, og de må heller ikke lade eleverne arbejde alene ved en computer, uden at der er en lærer til stede. Det er de to steder, hvor DEKRA ikke overholder lovgivningen ifølge de 17 tidligere elever og 5 tidligere undervisere, som Avisen.dk har talt med, og de otte anonyme kursusevalueringer, som Avisen.dk er i besiddelse af.

Kilde: DEKRA's regnskaber, aktindsigt fra Rigspolitiet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.