Kvinder bruger tusindvis af kroner på at bekæmpe rynker. Men en stor undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet viser, at det ofte blot er penge ud af vinduet. Cremerne har nemlig ingen stor, synlig effekt.
Forrige år købte danske kvinder og mænd hudplejprodukter for over en milliard kroner. Der er ingen specifikke tal på salget af rynkecremer, men de udgør en stor del af markedet.
I testen blev produkterne testet på 20 kvinder, som i 12 uger brugte et sæt med dag- og natcreme på den ene halvdel af ansigtet og en almindelig fugtighedscreme på den anden. Nogle af kvinderne fik udjævnet nogle fine rynker og linjer i ansigtet, men selv med de produkter, som klarede sig bedst, blev rynkerne kun reduceret med mindre end 10 procent. En forandring så lille, at den knap er synlig.
»Der er mange cremer, som virker. Men der er også mange, som ikke gør. Og det vil være dejligt, hvis der blev ryddet ud i det brogede marked, så kvinderne ikke føler, de bliver snydt,« siger hudlæge Peter Bjerring.
I testen klarede de dyre produkter sig ikke bedre end de billige mærker. Især den dyre creme La Prairie Cellular klarede sig skidt. Cremen koster 2.415 kroner for et sæt med 30 ml dag- og 50 ml natcreme. Cremen klarede sig dårligst af alle. Der var stort set ingen målbar effekt, og ved de dybe rynker var der slet ingen forskel på La Prairie og den almindelige fugtighedscreme.