Mange danskere overvejer helt at droppe Black Friday. Tal fra softwarevirksomheden Sitecore viser, at hele 40% af danskerne har planer om at springe Black Friday over i år.
Sitecore, der blandt andet sælger e-handelsløsninger til netbutikker, har undersøgt danskernes indkøbsvaner frem mod julen. Ifølge den nye undersøgelse er hovedårsagen blandt skeptikerne, at Black Friday er blevet synonymt med en overforbrugskultur og nu føles forældet. Det tilkendegiver 51% af de respondenter, som planlægger at droppe shoppingen på Black Friday.
Følelsen af en utidssvarende Black Friday, der emmer af overforbrug, er udbredt på tværs af alle aldersgrupper. Således mener både halvdelen af de 18-24-årige (50%) og halvdelen af dem på 65 år eller derover (51%), at Black Friday er blevet synonymt med en overforbrugskultur og nu føles forældet.
- Butikkerne fortæller os, at der en voksende træghed over for Black Friday i Danmark, og at folk er ved at være trætte af store tilbudsevents, lyder det fra Paige O’Neill, der er marketingsdirektør i Sitecore.
Hun ser en tydelig sammenhæng mellem resultaterne fra Sitecores undersøgelse og butikkernes virkelighed.
- Vi kan ikke længere antage, at de gamle regler gælder. Derfor er det utroligt vigtigt, at virksomhederne kan omstille sig til nye virkeligheder ved at omfavne løbende planlægning, så butikkerne kan reagere hurtigt på nye tendenser. Lige så vigtig er erkendelsen af, at ikke alle kunder er ens, og netop derfor bør butikker arbejde med individualiserede tilbud, der passer til den enkelte kunde, siger hun.
Mange mennesker og dårlige tilbud
Der er dog også andre årsager til danskernes skeptiske holdning til Black Friday, viser undersøgelsen.
En tredjedel af Black Friday-skeptikerne mener, at dagen tiltrækker for store menneskemængder. 43% af dem mellem 45 og 54 år peger på tilstedeværelsen af mange mennesker som årsag til at droppe tilbudsdagen. Tallet er 40% for de 35-44-årige og de 55-64-årige og omkring 30% for de resterende aldersgrupper.
Desuden mener omkring en femtedel (22%), at der ikke længere er gode tilbud under Black Friday. Her er det hovedsageligt de 25-34-årige (45%), der peger på manglende tilbud som årsag
På trods af at mange danskere er betænkelige ved at deltage i Black Friday i år, er der alligevel relativt gode nyheder for nethandlen. Af dem, der faktisk overvejer at deltage i Black Friday, er der klart flest (35%), der foretrækker at handle online.
Black Friday finder i år sted fredag den 26. november.
Om undersøgelsen
Sitecore har fået foretaget en undersøgelse af danskernes indkøbsvaner frem mod julen, herunder planer om at handle på Black Friday. 1000 danskere har gennem et onlinepanel besvaret undersøgelsen mellem 12. og 27. juli, og besvarelserne er vægtede, så resultaterne afspejler befolkningssammensætningen. Analyseinstituttet Advanis står bag undersøgelsen.