sponsoreret indhold

Mange danskere sover for lidt

Foråret er netop begyndt, selvom termometeret stadig viser minusgrader, men det betyder til gengæld, at det bliver lysere udenfor. For hver dag der går, bliver der tilføjet nogle minutters ekstra dagslys.

Men desværre kan det aftagende vintermørke betyde, at mange vælger at blive lidt ekstra under den varme dyne, og det er der ikke noget forkert i, udover at det så er værd at se på, om sengen nu også er, som den skal være.

Hvor meget søvn er nok?

Når det er mørkt og koldt udenfor, findes der ikke noget bedre end at kravle ned under en dejlig varm dyne og ellers ligge sig godt tilrette. Desværre så oplever mange danskere problemer i forbindelse med søvnen. En del lider af decideret søvnløshed, som er tilstand, hvor personen ikke føler sig udviklet når det bliver morgen, og som har voldsomt svært ved at gennemføre alle søvnens faser.

Her er det især den meget vigtige REM søvn, det går ud over. Det er den periode, hvor hjernen i virkeligheden laver alt andet end at slappe af, den sørger for at bearbejde alle dagens indtryk. Det er ligeledes i denne tilstand, man oplever at drømme.

Heldigvis oplever størstedelen, som lider af søvnproblemer, blot mindre problemer med at sove samt tilbagevendende problemer med at kunne falde ordentligt og hurtigt i søvn. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at mange danskere sover for lidt, som det kan ses gennem flere studier på området.

En voksen person skal have mindst 7-8 timers søvn, hvis det skal være efter bogen, teenagere og børn skal bruge endnu mere, her helt op til 9-10 timer. Spædbørn skal helst sove mellem 12 og 14 timer i døgnet, i de første leveår. Slutteligt så er der den ældre del af befolkningen, hvor kun 6-7 timer er tilstrækkeligt for de fleste.

Sov dig frisk

Mange af dem, der er ramt af søvnproblemer, kan ofte have svært ved at overskue at skulle sove, da det gerne er forbundet med en masse negative tanker. Der er heldigvis meget, der kan gøres af den enkelte.

Noget af det mange eksperter har snakket om, lige siden det blev moderne med smartphones og tablets er det ”blå lys”. Det er et andet ord for det elektriske der kommer fra f.eks. en mobiltelefon. Det er noget, som kan være med til at forstyrre hjernens hormonbalance og det indre ur, således at kroppen bliver mindre oplagt, når der skal soves.

Mange eksperter anbefaler derfor at telefon og andre enheder lægges væk ca. 1 time inden sengetid, for at mindske generne ved det digitale lys. Udover det så findes der er en lang række gamle råd. Et af dem handler om ikke at drikke koffeinholdige drikke inden sengetid, og så er alkohol og en mave fuld af mad, heller ikke den bedste kombination.

Et hidtil uset parameter er det mange sover i, nemlig sengen. Den gennemsnitlige dansker tilbringer ca. 8 timer om dagen i sengen eller ca. 230.000 timer i løbet af et liv. Det er mange timer, hvorfor det er væsentligt at have et godt sted at ligge. Her i Danmark er standarden, når det kommer til senge, relativ høj. De fleste har enten boxmadras eller springmadras, alt efter hvordan sengen er lavet og hvad den har kostet.

Valget af seng kan være svært for mange, da det er en sand jungle. Enkelte vælger IKEA sengen som den rigtige, andre skal helst ned i den lokale Jysk og tømme sparegrisen. Hos seng.nu kan der læses meget mere om det helt rigtig valg af seng samt hvilke madrasser, der er bedst.

Ovenstående indhold er sponsoreret

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.