Den eneste flykaprer i amerikansk historie, som aldrig er blevet identificeret, men kun går under sit navn på flybilletten D.B. Cooper, er en fantastisk historie.
Da D.B. Cooper steg om bord på Boeing 727-flyet fra Northwest Airlines 24. november 1971, lignede han enhver anden pæn forretningsmand i jakkesæt, hvid skjorte og slips. Men det var han ikke.
Flyet fra Portland i Oregon med destinationen Seattle lidt længere nordpå i staten Washington var klar til afgang. Inden da kæderøg D.B. Cooper (det måtte man godt inden og efter afgang dengang), og kort efter flyet havde nået sin marchhastighed, gav han stewardessen Florence Schaffner en seddel, hvor der stod, han havde en bombe og en besked til kaptajnen. Forfærdet kiggede hun ned i hans åbne taske, som gemte på et væld af noget, der lignede dynamitruller, ledninger og et ur.
På en anden seddel til kaptajnen stod der, at denne skulle fortsætte til Seattle, hvor han ville have $200.000 i kontanter og fire faldskærme. I nutidspenge svarer det til 10 mio. kroner. Til gengæld lovede han at ville sætte de 35 passagerer af i lufthavnen. Flyet cirklede i to timer over byen, så hans krav kunne blive imødekommet og FBI kunne sikre lufthavn og landingsbanen. Passagererne anede ikke uråd, da kaptajnen bare sagde, at der var kø i lufthavnen som begrundelse for forsinkelsen.
Da passagerne var kommet af, fik Cooper sine penge og faldskærme bragt ind i flyet, som herefter med to piloter og stewardesse lettede igen. Denne gang mod Reno i Nevada.
Men en halv times tid senere åbnede han nødudgangen og hoppede ud med faldskærm og penge i de tætte skove i det vestlige USA. Og herefter har man aldrig set eller hørt noget til B.D. Cooper.
Mistænkt lever i dag
Selv efter en kæmpe menneskejagt af politi og FBI dukkede der hverken faldskærm eller penge op igen. Om han overlevede sin tur er derfor højst sandsynligt.
Mange spekulationer er gået på, hvem den mystiske flykaprer kunne være. Hurtigt gik efterforskningen på, at det kunne være en af de mange tidligere forsmåede ansatte i Boeing, som få måneder forinden havde foretaget massefyringer. Også på grund af hans gode kendskab til både flyet og rutinerne omkring flyvningen.
Myndighederne mente heller ikke, at det var en i forvejen kriminel person, som udførte den spektakulære kapring. Flere har været i søgelyset, blandt andre en Sheridan Peterson, som både havde arbejdet for Boeing og var en habil faldskærmsudspringer.
94-årige Sheridan siger i dag, at han godt kan forstå, at hans evner og tidligere ansættelse gjorde ham mistænkelig over for FBI. Men en DNA-test (gemt fra tasken og foretaget på Sheridan senere) beviste hans uskyld. Bomben var i øvrigt en attrap.
I princippet kunne den rigtige D.B. Cooper leve i dag og være i slut 80'erne eller 90'erne.
I mellemtiden næsten 50 år senere er D.B. Cooper blevet kult og flere skattejægere afsøger til stadighed skovene, hvor man mener, han kan have været landet. For sæt nu, han hænger død dinglende i et træ – med en kuffert fuld af penge.