Da Maiyanne Pleidrup i 1998 satte sig bag rettet og begyndte karrieren som taxachauffør i Aarhus, var det ’fedt’, at jobbet gav hende friheden til at arbejde fire timer den ene bag og ti timer den næste.
Sådan er det bestemt ikke i dag, fortæller 44-årige Maiyanne Pleidrup.
”Hvis jeg vil have samme månedsløn som for bare fem år siden, skal jeg køre mellem 12 og 16 timer om dagen. Det kan jeg ikke holde til,” siger Maiyanne Pleidrup, der også er formand for taxachaufførernes brancheklub i Aarhus.
Lønnen er styrtdykket
Hendes månedsløn er styrtdykket fra 25.000-30.000 kroner før skat og ligger nu et sted mellem 18.000 og 21.000 kroner.
Det gør ondt, og Maiyanne Pleidrup er ikke alene om at opleve nedgangen i taxaerhvervet.
Siden 2006 er antallet af månedlige taxature i Aarhus faldet fra 200.000 til 164.000 – svarende til 18 procent. Samme sygdom har ramt Hovedstaden, hvor antallet af ture er faldet over tyve procent på ti år.
Frosne taxalicenser
Dansk Taxi Råd vurderer at erhvervet på landsplan har oplevet en nedgang på 10-12 procent siden 2006.
Den store nedgang i antallet af hyre-vognsture betyder, at kommunerne indfryser taxalicenser. Det sker for at sikre, at der er nok arbejde til de chauffører, der er på vejene. [pagebreak]
I denne måned har Århus Kommune indefrosset 25 taxatilladelser for at chauffører som Maiyanne Pleidrup kan holde skindet på næsen.
”Du kan næsten ikke nævne en by, hvor der ikke er indefrosne tilladelser på grund af nedgang i erhvervet,” siger formand for Dansk Taxi Råd, John Lindbom.
Han kalder det ’et krisetegn’.
3F: Medlemmerne er hårdt ramt
Hos 3F, der organiserer mange af de danske taxachauffører, ’piber medlemmerne voldsomt’.
”De er meget hårdt ramt. Der er færre, der kører i taxa. Det betyder, at de er ramt deres dagløn og årsindtægt. De har meget svært ved at opretholde en fornuftig timeløn, som det ser ud i øjeblikket. Særligt i hverdagene. Der er det sgu svært,” siger faglig sekretær Frank Nielsen fra 3F Transport i Århus.
Her hører man jævnligt om taxachauffører, der vil søge over i andre erhverv.
”Der er simpelthen for mange taxaer til den kørsel, der er i øjeblikket. Hvis 100 mand skal deles om 80 mands arbejde, og den samlede løn er det samme. Ja, så bliver der bare mindre smør på brødet,” siger Frank Nielsen.
Diagnose = krise
Ingen er i tvivl om, diagnosen på den sygdom, der har ramt taxabranchen: Finanskrisen.
”Det hele er for nedadgående. Når virksomhederne har mindre mødeaktivitet, går det ud over taxabranchen. Der er ikke så mange forretningsfolk, der lander i lufthavnen og skal køres. Mange af de ture, som kommuner og regioner udliciterer, og som taxaerne kørte førhen, er blevet overtaget af busselskaber,” siger John Lindbom. [pagebreak]
Om kuren mod den hærgende taxapest siger han:
”Taxabranchen skal være omstillingsparat. Vi skal være klar til at byde ind på de konkrete opgaver, der udliciteres. Københavns Kommune har lige udliciteret kørsel af en masse skolebørn. Der må vi byde ind, og der er vi i konkurrence med busselskaber og skal gøre opmærksom på de styrker, vi har.”
"Vi skal tilpasse os"
”Hvis der er tale om børn med ADHD-diagnose, hvor nogle særlige forhold gør sig gældende – eksempelvis behovet for at køre alene, eller at der er tale om den samme chauffør – der er vi gode. Så vi tilpasser os og kommer fortrøstningsfuldt tilbage,” siger John Lindbom.
Maiyanne Pleidrup håber også at der snart kommer flere ture i Århus-området, ellers er hun alvorligt bange for, at der vil være taxachauffører i Århus-området , der kommer til at parkere månedslønnen et andet sted.
”Det er en meget hårdt tid at være taxachauffør. Der er intet at lave. Det er en kamp om kunderne,” siger Maiyanne Pleidrup.