Fredag gik containerskibet "Alexander Mærsk" i aktion, da et skib med migranter i Middelhavet var i havsnød. Flere end 100 mennesker er reddet, men nu vil Italien ikke lade "Alexander Mærsk" sætte de reddede mennesker af.
Derfor ligger skibet på tredje dag for anker ud for den sicilianske havn ved byen Porzallo.
- Vi er rigtigt stolte af vores besætning over, at de har reddet alle disse mennesker, og har gjort det sikkert. At vi så nu ikke kan landsætte dem, er dybt beklageligt.
- Vores besætning er slet ikke gearet til at håndtere dette. Der er mere end 100 mennesker ekstra om bord på et skib, der er lavet til 24. Det er både sikkerheds- og helbredsmæssigt uholdbart, siger Palle Laursen, teknisk direktør i Maersk Line.
Skibet får forsyninger fra Italien, så der ikke mangler mad og vand. Men forholdene er fortsat meget problematiske.
- Det er en situation, der skal løses på minutter og timer, ikke dage. Vi taler med alle, vi kan, der vil lytte til os. Dette her må løses, og det må dem, der har ansvaret, også kunne se, siger Palle Laursen.
Italien, der netop har valgt en ny og mere indvandringskritisk regering, ønsker ikke at tage imod migranterne. Der har været argumenteret for, at Danmark bør tage imod dem.
Men rent praktisk er det ifølge direktøren begrænset, hvor langt man kan fragte så mange mennesker på skib, der ikke er lavet til det.
- Det er vores klare præference, at de bliver landsat i Italien, hvor skibet ligger. Det er af sikkerhedsmæssige hensyn.
- Jo længere de er om bord, jo større risiko er der for deres helbred. Men også for vores besætning. Hvis man begynder at sejle, så ved vi ikke, om den efter omstændighederne gode stemning om bord ændrer sig.
- Det er mennesker i en enormt stresset og ulykkelig situation, siger Palle Laursen.
Han fortæller, at Maersk Line relativt ofte samler nødstedte migranter. Maersk Line har samlet omkring 2600 nødstedte mennesker op i Middelhavet de seneste år.
Det vil man blive ved med, for det byder både loven og ånden i søfartsrederiet.
- Dette kommer absolut ikke til at ændre på, at vi altid stiller op, hvis folk er i nød til søs. Ikke fordi de internationale konventioner byder os det, men fordi det er en rolle, vi tager på os.
- Det er afgørende, at man til enhver tid kan regne med, at alle gør deres yderste for at hjælpe folk i havsnød. Det gør vi, og det er for os en grundlæggende del af det at være et rederi, siger Palle Laursen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.