A.P. Møller-Mærsk har været på juleindkøb syd for grænsen og har indgået aftale om at erhverve det tyske containerrederi Hamburg Süd.
Det tyske selskab er verdens syvendestørste containerrederi og driver 130 skibe.
Det beskæftiger næsten 6000 ansatte og omfatter også datterselskaberne CCNI i Chile og Alianca i Brasilien.
Selskabet omsatte sammenlagt for 6,7 milliarder dollar sidste år, svarende til cirka 47 milliarder kroner.
Med købet vil Maersk Line befæste sin position som verdens største containerrederi.
Rederiet øger sin andel af verdens samlede kapacitet til 18,6 procent. Det svarer til en stigning på tre procentpoint.
Det vil samtidig råde over mere end 700 skibe, når købet bliver gennemført i slutningen af næste år.
- Købet af Hamburg Süd skaber en unik mulighed for yderligere udvikling af Maersk Lines containerforretning til kundernes, medarbejdernes samt aktionærernes fordel, hedder det i en pressemeddelelse.
Mærsk-gruppen fremlagde i efteråret en ny strategi, hvor koncernen efter planen splittes op i et rederi- og et energiselskab.
I den forbindelse fortalte Maersk Line, at selskabet var på udkig efter mulige opkøb.
Og ifølge Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank, er det fornuftigt at købe op i den nuværende situation.
Fragtraterne er under pres i hele verden, og derfor er det risikabelt at binde kapital i at bygge nye skibe.
- Der er ingen tvivl om, at opkøbet styrker Maersk Line.
- Det er ligeledes et vigtigt signal at sende om, at man er med i konsolideringsbølgen, hvor det på containermarkedet peger mod færre og større aktører, siger han til Ritzau Finans.
Hamburg Süd ejes af Oetker Group, som driver en lang række selskaber i forskellige brancher.
De omfatter blandt andet vinproducenten Henkell, bryggeriet Radeberg og fødevarevirksomheden Dr. Oetker.
Den endelige købsaftale vil først ligge klar i begyndelsen af 2. kvartal næste år. Den skal godkendes af konkurrencemyndighederne.
/ritzau/