Mærsk anklages nu for at deltage i ulovlig kartel-lignende virksomhed. Kritikken kommer fra andre EU-baserede afskibere, der er gale over, at Mærsk mødes til såkaldte linjekonferencer med udenlandske rederier. Det skriver Dagbladet Børsen.
Problemet med konferencerne er, at der kan foregå aftaler mellem Mærsk og de udlandske rederier, som er i strid med konkurrencelovgivningen i EU.
"Den fortsatte koordinering mellem rederier rundt om i verden - så som på de vigtigste Stillehavs- og intraasiatiske ruter - underminerer fundamentet for en ny bæredygtig æra inden for containershipping, som er blevet skabt i Europa," siger generalsekretær for European Shippers' Council (ECS) Nicolette van der Jagt.
Mærsk afviser, at konferencerne på nogen måde bærer præg af noget ulovligt eller konkurrenceforvridende.
"Konferencerne bliver ofte misforstået," siger Lars Mikael Jensen, vicepræsident i Mærsk Line.
"Man sidder ikke i et snusket baglokale og aftaler priser. Ofte er det en mere generel snak om markeder, forventninger, og hvad man hører fra afskiberne. man taler under ingen omstændigheder om, hvad prisen skal være for den ene eller anden kunde," fortsætter han.
Mærsk blev i maj udsat for en razzia fra EU-Kommisionen, fordi der også der var mistanke om et brud på konkurrencelovgivningens forbud mod karteller. Mærsk Line var et af de rederier, som blev tjekket.
Kilde: Dagbladet Børsen