Drikker din nabo sødmælk? Så stemmer han nok på Dansk Folkeparti. Drikker han økologisk minimælk, så er han sandsynligvis radikal.
Mælken i dit køleskab kan nemlig afsløre dit politiske tilhørsforhold. Det viser en undersøgelse, som Analyse Danmark har lavet for Mejeriforeningen.
Undersøgelsen er lavet blandt 1.173 danskere i december måned og viser, at der er en klar sammenhæng mellem valg af mælkekarton og krydset på stemmesedlen.
Mens der tidligere kun fandtes sød-, let- og skummetmælk i køledisken, er udvalget i dag mere varieret med minimælk og muligheden for økologi. Og det har betydning for den politiske selvforståelse i befolkningen, mener samfundsforsker ved Aalborg Universitet Johannes Andersen. Han forsker i dansk partipolitik, men har også kortlagt den politiske forbruger som fænomen.
»Mælk, det er jo en gammel dansk kulturdrik, som langt de fleste danskere er vokset op med. I takt med at mejeriprodukterne er blevet produktudviklede, har det givet mulighed for at sende et klart signal med sit valg af mælk og opnå en politisk selvforståelse,« siger Johannes Andersen.
Økologi eller ej
Dansk Folkepartis vælgere er topscorere på sødmælk med 11 procent af vælgerkorpset, der foretrækker den fedeste mælk. Samtidig skraber DF’erne bunden med hensyn til hang til økologi. Og det er ikke tilfældigt, mener Johannes Andersen.
»Lidt generaliserende kan man sige at Dansk Folkepartis vælgere sværger til det traditionelle og det gammeldags. De vil ikke have fedtfattige produkter, men sværger til god gammeldags sødmælk. Samtidig anser de økologi for at være noget moderne venstrefløjspjat,« siger Johannes Andersen.
I den anden ende af køledisken finder vi De Radikales vælgere, som elsker økologisk minimælk.
»De Radikale har jo en stor tilslutning blandt den unge cafe latte-generation . De er kendetegnede ved en relativt stor følsomhed over for trends. De drikker ikke økologisk mælk, fordi de er politiske forbrugere, men fordi økologi er moderne,« vurderer Johannes Andersen.
På venstrefløjen er vælgerne klart mest til økologi. Mens SF’erne har sat sig tungt på den økologiske skummetmælk, er det 69 procent af Enhedslistens vælgere, der river økologiske kartoner ud af køleren.
»Vælgerne på venstrefløjen er de mest politiske forbrugere. Bæredygtige produkter og økologi signalerer et bevidst politisk valg. Det politiske forbrug har overtaget den plads, som græsrodsbevægelserne tidligere havde,« siger han.