Danskerne bruger flere penge på byggeprojekter i boligen under corona.
Og faktisk har hver femte dansker brugt flere eller markant flere penge på boligen. Det viser en rundspørge fra YouGov og If Skadeforsikring.
Udover at gavne dig selv kan det også gøre boligen lettere at sælge.
- Hvis forbedringerne rammer plet, kan det både hæve salgsprisen og forkorte liggetiden, som indirekte har betydning for prisen, konstaterer Anne Crone, der er ejendomsmægler, valuar og indehaver af Danbolig København.
Et dejligt køkken-alrum er eksempelvis et plus i bogen hos mange købere.
Danskerne er nemlig fortsat glade for de lyse, åbne køkkener, hvor der både er plads til madlavning, lektier og samvær. Og rummets vigtighed er kun blevet understreget under corona, hvor mange har arbejdet hjemmefra.
- Køkken-alrum er fortsat et hit og noget, der efterspørges af mange. Så hvis man bor i en ældre villa, hvor køkkenet er lille, smalt og lukket, skal man ikke være bange for at åbne det op, siger Anne Crone.
Energioptimering er et andet projekt, som næsten altid trækker op, tilføjer John Wulff, der er køberrådgiver, ejendomsmægler og medstifter af købersmægler.dk.
For det første taler det ind i tidens tendens om miljøvenlig adfærd. For det andet sætter det varmeudgifterne ned, så huset bliver billigere at bo i.
- Det er noget, både du og den kommende ejer kan kapitalisere på. Samtidig er lånerenten så lav, at varme udgør en procentvis større månedlig udgift til huset. Derfor har køberne fået fokus på de løbende udgifter, siger han.
I det hele taget er det en god investering at ordne praktiske og kedelige projekter, som en kommende køber ikke orker.
- Derfor vil et nyt tag eller nye vinduer næsten altid være et plus, konstaterer John Wulff.
Anne Crone bakker op og peger på, at mange købere ikke orker de store projekter, hvor man både skal koordinere med håndværkere, bo midlertidigt i stuen, og hvor tidsplanen skrider.
- Derfor er det forbedringer, som batter i købernes bevidsthed. De ved, at de slipper for slæbet, og de ved også, hvad prisen bliver. Der er ingen ubekendte faktorer, siger hun.
Uanset hvilket projekt du kaster dig over, er det dog vigtigt, at du ikke kun gør det med værdiforøgelse for øje.
I så fald kan du blive skuffet. For markedet og det generelle prisniveau er også styrende for salgsprisen.
- 150.000 kroners forbedringer i køkkenet lægger ikke nødvendigvis 150.000 kroner oven i prisen. Derfor skal det helst være noget, man både gør for sin egen og for investeringens skyld, forklarer John Wulff.
/ritzau fokus/
Af Cecilie Lyngberg, Ritzau Fokus