Det skal være slut med at vende hver en øre i supermarkedet og vælge den billige tyske leverpostej frem for den gode danske. I alt fald hvis det står til arrangørerne bag madfestivalen Copenhagen Cooking.
De næste 10 dage vil festivalen sætte fokus på dansk mad. Formålet er blandt andet at få danskerne til at bruge flere penge på kvalitet og åbne vores øjne for nogle af de lokale fødevarer, vi producerer herhjemme, siger seniorprojektleder i Wonderful Copenhagen Thomas Meier Lorenzen:
»Der er ved at ske et skift, hvor folk går mere ud at spise. Men hvis vi kigger tilbage, har der været en tendens til, at vi har sparet på kvalitet og på de gode råvarer. Derfor vil vi gerne invitere folk til at smage på det bedste, vi har herhjemme. Forhåbentlig smitter det af i dagligdagen,« siger han.
Arrangørerne er, ud over Wonderful Copenhagen, en række fødevareproducenter og restauratører. Så er festivalen i virkeligheden bare et PR-fremstød, der skal få folk til at svinge dankortet?
»Nej det kan man ikke sige. Hvis vi ønsker at sælge noget, så er det budskabet om, at man skal bruge penge på kvalitet og på den nydelse, der ligger i god mad. Vi behøver ikke længere kigge mod syd, når der tales god mad. Vi har rigeligt i København,« siger Thomas Meier Lorenzen.