Forbrugerne spiste og byggede sig til fremgang i beskæftigelsen i årets andet kvartal. Det viser en analyse fra Dansk Erhverv.
Derimod kunne danskernes forbrug ikke forhindre en tilbagegang i beskæftigelse i supermarkeder, varehuse, teleselskaber og banker.
- Tre af de fem brancher, hvor der kommer flest nye job, er inden for byggeriet. Væksten skyldes ikke længere kun store offentlige anlægsprojekter, men i lige så høj grad private renoveringer.
- Det er sket i takt med, at boligmarkedet er kommet op i gear, siger økonom Mira Lie Nielsen, Dansk Erhverv i en skriftlig kommentar.
Restauranter og byggevirksomheder alene gav arbejde til 1287 flere fuldtidsbeskæftigede i andet kvartal i år sammenlignet med første kvartal.
På samme tid måtte supermarkeder, varehuse, televirksomheder og banker skille sig af med 651 fuldtidsbeskæftigede.
Alt i alt gav andet kvartal 6245 flere fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere end i første kvartal.
Udviklingen vidner om, at økonomien fortsat er i fremgang, selv om væksten sker langsommere end før.
Mira Lie Nielsen siger, at restaurationslivet går godt, fordi 2015 har været et godt turistår. Hun peger også på, at mange danske forbrugere, ikke mindst i hovedstaden, ændrer livsstil og går mere ud og spiser end tidligere.
For udviklingen i byggeriet har det betydning, at salget af ejendomme er i vækst. Flere ejendomshandler er ensbetydende med større byggeaktivitet i forbindelse med renovering og ombygning af ejendomme.
Fremgangen er tydeligst i københavnsområdet, fortæller Mira Lie Nielsen.
- Hovedstaden tegner sig for 40 procent af bruttonationalproduktet. Hovedstadsregionen er trækdyr i dansk økonomi, og det er også den eneste region, som i dag klarer sig bedre end før den økonomiske krise satte ind i 2008, siger Mira Lie Nielsen.
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.