Det er ikke mere end et par uger siden, at en heldig dansker vandt den historiske og rekordstore gevinst på 759.318.630 kroner i Eurojackpot.
Hvad danskeren vælger at bruge pengene på vides ikke, men ny undersøgelse peger på, at velgørenhed kunne være et godt bud.
YouGov har på vegne af Danske Spil undersøgt danskernes villighed til at donere til velgørenhed, og undersøgelsen viser, at mange danskere vil dele en mulig Eurojackpot gevinst med velgørende organisationer.
Således svarer 45 procent, at de vil donere til velgørenhed, hvis de vandt den helt store gevinst.
26% ønsker ikke at donere nogle af pengene, mens 29% svarer ”ved ikke”.
Ifølge Danske Spil, der står bag Eurojackpot i Danmark, peger resultaterne i undersøgelsen på, at de gigantiske præmiepuljer giver danskerne ekstra mange muligheder.
- Med en makspulje på hele 750 millioner kroner er der nærmest ingen begrænsninger for mulighederne. Når du har købt favoritbilen, huset og betalt alle dine lån af, har du stadig hundredvis af millioner tilbage, og her er der er altså rigtig mange danskere, der kan se en idé i at støtte velgørende organisationer, siger Malene Mølgaard, adm. direktør hos Danske Lotteri Spil.
Nødhjælps- og hjælpeorganisationer er helt i top, når de danskere, der vil donere til velgørenhed, svarer, hvad deres store gevinst skal doneres til.
Herunder kan du se hele listen.
- 53 %: Nødhjælp- og hjælpeorganisationer (som Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, UNICEF m.v.)
- 45 %: Bekæmpelse af en eller flere sygdomme
- 28 %: Dyreorganisationer (Dyrenes Beskyttelse m.v)
- 26 %: Grønne- og klimaorganisationer (Greenpeace, Danmarks Naturfredningsforening m.v.)
- 9 %: Civilsamfundsorganisationer (Rådet for Menneskerettigheder, FN m.v.)
- 2 %: Faglige organisationer (3F, HK/Danmark, FOA m.v.)
- 14 %: Andre områder
- 6 %: Ved ikke
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.