At drive en lille virksomhed er altid en udfordring – især i den ofte dyre opstartsperiode. Ikke desto mindre er det afgørende at opretholde økonomisk stabilitet for at sikre langsigtet succes.
Mange iværksættere bliver ofte ret overrasket over, hvor meget tid der skal bruges på andre opgaver end at levere ordrer til kunderne. Det gælder blandt andet opbygning af stærke og langvarige relationer til eksisterende kunder, markedsføring for at tiltrække nye kunder, bogføring, lønadministration samt betaling og udsendelse af fakturaer – for blot at nævne nogle få.
Skab et stabilt cash flow
Mange virksomheder oplever udfordringer med at inddrive forfaldne fakturaer, hvilket på sigt kan udvikle sig til et alvorligt problem. Uden et stabilt cash flow kan det nemlig blive svært at betale virksomhedens egne regninger – og endda medarbejdernes løn. Da et godt forhold til kunderne er afgørende, kan det dog være udfordrende for virksomhedsejere at opkræve ubetalte fakturaer eller blot sende venlige betalingspåmindelser.
For at kunne sikre sin likviditet kan virksomhedsejere med fordel benytte en ekstern inkassoservice, der kan hjælpe med at få fakturaerne inddrevet på en professionel måde – uden at man selv behøver at tage den direkte dialog med kunderne. På den måde kan virksomhedsejere fokusere på andre vigtige opgaver uden at skulle stresse over jagten på de manglende betalinger.
Gør forretningen mindre sårbar med flere indtægtskilder
Som mange ejere af små virksomheder har erfaret, kan det være risikabelt kun at være afhængig af én enkelt indtægtskilde. Derfor kan det være en god idé at undersøge mulighederne for at tilføje supplerende indtægtsstrømme, som kan understøtte de eksisterende.
For eksempel ved at tilbyde et nyt udvalg af supplerende produkter, introducere en abonnementsordning, der sikrer tilbagevendende salg, eller oprette en professionel, men enkel hjemmeside, som kan tiltrække kunder fra hele Danmark – eller endda resten af Europa. En varieret forretningsmodel kan være med til at reducere den risiko, der er forbundet med markedets udsving.
Offentlige tilskud og økonomiske støtteordninger
I Danmark er der mange små virksomheder, der kan søge forskellige offentlige tilskud, lavtforrentede lån og økonomiske støtteordninger, som kan hjælpe med de forskellige opstartsomkostninger og på den måde sikre likviditeten i svære perioder.
Ved at holde sig opdateret på de tilgængelige støttemuligheder har du mulighed for at få adgang til nye ressourcer, der kan bidrage til at skabe stabilitet og vækst i din virksomhed. Selvom det kan virke urealistisk at få bevilget støtte, er antallet af ansøgere til visse tilskud ofte lavere end forventet – hvilket betyder, at dine muligheder for at få støtte måske er bedre, end du tror.
Optimer dine betalingsaftaler med de forskellige leverandører
Vær ikke bange for at forhandle bedre betalingsbetingelser med dine leverandører. Økonomisk stabilitet handler nemlig ikke kun om at få betaling fra kunderne til tiden, men også om at styre virksomhedens egne udgifter effektivt. Hvis din virksomhed oplever perioder med ustabil likviditet, kan det derfor være en god idé at forsøge at aftale længere eller mere fleksible betalingsfrister med dine leverandører. I sidste ende kan det nemlig være med til at sikre likviditeten i de mere stille perioder.