Der skulle have været tog til tiden. Og vi skulle alle sammen suse gennem landet med 200 kilometer i timen i topmoderne lyntog, tegnet af Ferrari-designere. Men sådan blev det ikke. De fem milliarder dyre IC4-tog, transportminister Flemming Hansen (K) lovede borgerne, er nu tre år forsinkede.
Det har betydet, at der ikke som forventet er hurtigtog mellem Sjælland og Jylland en gang i timen, og at køreplanerne ikke er blevet forbedret på trods af, at både DSB og passagerer er plaget af store og hyppige forsinkelser. DSB er derimod først nu i gang med at afslutte prøvekørslen af de første IC4-tog.
Rigsrevisionen offentliggjorde onsdag sin rapport om IC4-forsinkelserne, hvor transportministeren blandt andet bliver kritiseret for at have været for lang tid om at orientere om forsinkelserne. Allerede i januar 2003 vidste han, at togene var sent på den. Alligevel fik Folketinget først besked 11 måneder senere.
Ministeren beklager, at han var sent ude med informationerne:
»Det tager jeg til efterretning. Hvis der er gået så lang tid, er det en fejl. Men jeg har svært ved at forstå det, for jeg synes, jeg har informeret voldsomt godt,« siger Flemming Hansen til Ritzau.
På baggrund af rapporten kritiserer statsrevisorerne herudover Flemming Hansen for, at de økonomiske følgevirkninger af forsinkelserne har været en decideret gevinst for DSB: Ud over en bod fra den italienske IC4-leverandør, AnsaldoBreda, på 225 millioner, fik DSB 104 kroner af ministeriet til at dække afskrivninger på IC4-tog og renter.
Statsrevisorerne langer også ud efter DSB for at have været for optimistiske i forhold til AnsaldoBredas, leveringsplaner:
»Konsekvensen heraf blev en dårligere betjening af togpassagererne,« vurderer de.
Til trods for kritikpunkterne fik ministeren dog Rigsrevisionens ord for, at han i store træk har gjort sit arbejde ordentligt, idet hovedansvaret for forsinkelserne ligger hos det italienske firma AnsaldoBreda.
Danskerne kan regne med at samtlige IC4-tog kører på skinner i 2009.