- Du ved godt, du ikke må sidde og tage makeup på i arbejdstiden, ikke?
Sådan sagde en Matas-chef ifølge HK til en af sine ansatte i 2004. Dagen efter blev hun fyret.
Men ekspedienten var i sin gode ret til at lægge lipgloss på læberne i åbningstiden. Det var chefen, der var galt afmarcheret, i og med at han ved hjælp af videoovervågning og internet, overvågede sine ansatte i København fra sit hjem i Hobro.
Det fastslog Sø- og Handelsretten torsdag, og dømte chefen til at give ekspedienten en erstatning på 25.000 kroner for tort i forbindelse med den principielle sag om overvågning af butiksansatte.
- Jeg er glad på vegne af medlemmet, der har fået et plaster på såret. Og som organisation er det herligt at have fået en principiel dom på området. Jeg er helt sikker på, at dommen vil betyde, at arbejdsgivere såvel som ansatte bliver mere opmærksomme på, hvad tv-overvågning bør bruges til. Men først og fremmest er dommen en løftet pegefinger til chefer, der kunne finde på at misbruge overvågning, siger Bjarne Petersen, der er konsulent i HK-handel.
Han oplyser, at oplevelsen har taget hårdt psykisk på ekspedienten, der først for nylig er kommet tilbage på arbejdsmarkedet.
- Hun har været helt nede og haft det virkelig skidt i mere end to år efter fyringen. Vi ved fra hende og andre, der har været udsat for noget lignende, at det gør rigtig ondt, når ens tillid bliver trådt under fode. Så vi håber også, at dommen vil skabe opmærksomhed om, at urimelig tv-overvågning fører til dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger Bjarne Petersen
Allerede i marts 2007 idømte Arbejdsretten ham en bod på 50.000 kroner for overvågningen, der dog gik til den ansattes fagforening, HK.
Matas-ekspedienten har tidligere fået 15.000 kroner i erstatning for den uretmæssige fyring.