Lilleputter jagter sponsor med Mørkøv-show
De små danske cykelhold søger lykken i de sekundære konkurrencer i stjernespækket Post Danmark Rundt.

I årets stjernespækkede Post Danmark Rundt må de hjemlige ryttere jagte sekundære konkurrencer for at få succes, fortæller Christian Ranneries, som kører for Concordia Forsikring-Himmerland.

Bjergtrøjen, som under årets Tour de France gjorde Michael Mørkøv berømt, er hovedmålet for det nordjyske hold.

Og holdet fik således en fremragende start på den konkurrence, da Morten Høberg sikrede sig trøjen på 1. etape ved at vinde tre af de fire indlagte bakkespurter.

- Hvis vi kan vinde bjergtrøjen samlet, vil hele løbet være en kæmpe succes for os. Sponsorerne vil stå og klappe. Det er også bestyrelsens mål, så det hele vil være kanon og alt godkendt.

- Det kan også være med til at hive flere sponsorer ind, fordi det er den cykelsportsbegivenhed, der er størst her i Danmark, siger Christian Ranneries.

Det hele handler om at komme med i nogle udbrud.

- Hvis man kan ramme to hug i Danmark Rundt over seks etaper, så ser det godt ud. Så begynder trøjen at være tæt på. Det er vores taktik.

- De store hold kommer ikke til at sidde i udbruddene. De helt store vil gå efter etapesejre og det samlede klassement, siger Ranneries.

På det lille Post Danmark-hold er der ryttere, som kæmper for overhovedet at gennemføre løbet, fortæller sportsdirektør Lars Bonde, som også er sportschef i Danmarks Cykle Union (DCU).

- Vi har ryttere på holdet, som bare skal overleve, og så har vi nogle, der kan gå efter resultater.

- Vi vil gerne vise, at vi er berettiget til at køre løbet, og det vil vi gøre ved at køre aggressivt og gøre os gældende, når vi har muligheden, siger Lars Bonde.

/ritzau/