Avisen.dk var med til prøvekørsel forleden af de 7 Lexus-modeller, som kan købes herhjemme. Det foregik i Holte i strålende sol, og det var dejligt, da en af topmodellerne var cabrioleten LC 500h, med det underskønne og aldeles betagende lydbillede fra en 5.0 liters V8-bulderbasse af en motor med 477 hk.
Og det var ikke "snydelyd" gennem højttalerne, men en rigtig lyd fra motoren – dog via et lille rør ført ind i kabinen, men pyt, lyd er vigtig i en V8'er. LC'eren fås også i en ligeså skøn lukket coupé. Prisen? Den er ikke kommet endnu, men regn med et sted i omegnen af 2 mio., så det siger sig selv, at Lexus i Danmark ikke regner de to modeller som bestsellere i et benzin-afgiftstynget marked som det danske.
Det er 8 år siden, at Lexus Danmark besluttede sig for, at trække sig ud af markedet. Salget var sløjt, men ikke fordi, at BMW, Audi og Mercedes-Benz havde sat sig på premium-segmentet (selv om det også kan være en del af forklaringen). Lexus oplyser til Avisen.dk, at der simpelthen ikke var en diesel-model dengang, og i 2010'erne var diesel altafgørende og meget efterspurgt i det segment.
SUV til skarp pris
Nu er det til gengæld plugin-hybrider og elektriske biler, som er efterspurgte, og her kommer der flere at vælge mellem.
Den billigste Lexus er SUV'en UX, og den kan netop fås som både hybrid, kaldet UX 250h, og som ren elbil, UX 300e. Elbiler og plug-ins er jo forkælet af den danske afgiftslempelse, så her begynder prisen ved 372.500 kr., mens hybridudgaven starter fra 431.500 kr. En skarp pris for et luksusmærke i den kaliber.
U'et i UX står for Urban Explorer og er sådan lidt SUV for byfolket, og her hedder de direkte konkurrenter i markedet Volvo XC40, Audi Q3, Mercedes-Benz GLA og BMW's X1.
Der kommer som sagt 7 forskellige Lexus-modeller, man kan vælge mellem: 4 SUV'er, 2 sedan'er, 1 coupé og 1 cabriolet.
Den større SUV NX 450h+ starter ved 558.500 (firmabilsbeskatning fra 455.936 kr.), og den kommer udelukkende som plugin-hybrid med et væld af standardudstyr som 2-zonet klimaanlæg med fugtighedskontrol, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, digitalt cockpit, ratvarme, Tahara-læderindtræk, nøglefri betjening, el- bagklap med fodsensor, akustikruder og den nyeste generation af sikkerhedspakken Lexus Safety System + med adaptiv fartpilot, blindvinkelovervågning, nødbremseassistent og meget meget mere.
Her hedder konkurrenterne primært Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC, Audi Q5, Range Rover Evoque og BMW X3.
Ikke størst, men bedst
Lexus er utrolig populær i USA (det største marked), men også mange andre steder i Østen og Europa. Herhjemme buldrer og brager man dog ikke derudaf i første omgang.
- Vi skal ikke være størst, men bedst, lyder det fra Lexus, som også mere opfatter mærket som et luksus-livstilsbrand end bare et luksus-bilmærke.
Den overlegne kvalitet og umagen i skabelsen af bilen er defineret ved nogle japanske udtryk som omotenashi og takumi. Førstnævnte er et gammelt kulturelt fænomen, som betyder noget i retning af at forudse gæstens behov og sørge for det ypperste til sin gæst (læs: kunde). Og takumi betyder 25-års erfaring i det job, man laver.
Det vil sige, den ansatte på fabrikken, som eksempelvis står for at sy læderet omkring rattet eller instrumentbrættet eller sæderne, ja, han eller hun har mindst 25-års erfaring i netop det og så fremdeles bilen igennem. Og det gælder ikke kun for über-bilen over dem alle, LS, som er en drøm af en limousine med alt i udstyr og mere lydløs end en kat på jagt, men også de mere "opnåelige" biler som førnævnte UX og NX.
Eneste hår i suppen efter den lange flerbils-test i Holte nord for København var den store RX 450h (fra 1.036.500 kr.). En kæmpe SUV med 7 sæder, som skal bide skeer med de store Range Rovere og de største SUV'er fra Volvo, BMW, Mercedes-Benz og Audi. Det var en opdateret model fra 2017, og det lækre og integrerede digitale cockpit fra de andre modeller var fraværende og her tydeligt dateret. Det automatiske gear var også både råt og ikke nær så glat som man kunne ønske sig.
På trods af, at det er den bedst sælgende Lexus pt i verden, så kunne omotenashi-filosofien lige der godt trænge til en opdatering.
Men konklusionen er, at Lexus, som er ejet af Toyota, har ambitionerne og modellerne til at give de tyske premiummærker kamp til stregen.