Filmmageren Jørgen Leth har brugt 420.000 kunststøttekroner på verdensomspændende studier i erotik og sex til filmen ’Det erotiske menneske’. Men nu er det uvist, om den overhovedet udkommer.
Tilsagnet om produktionsstøtte på tre millioner til filmen er nemlig frafaldet, efter flere investorer har trukket sig oven på balladen om Leths erindringsbog Det uperfekte menneske , der blandt andet indeholder en sexscene med en 17-årig pige.
Ingen garanti
På Det Danske Filminstitut (DFI) har direktør for produktion og udvikling, Claus Ladegaard, endnu ikke set noget af filmen.
»Hele pointen med udviklingsstøtteordningen er jo, at vi ikke ved, om der kommer en film eller ej. DFI giver støtte for at se, om projektet kan nå et stadie, hvor det kan blive til en film. Men det er ikke sådan, at man bare kan hente pengene hos os. Vi er i en tæt dialog med ansøgerne.«
Ifølge Jørgen Leths producer, Marianne Christensen, er støttekronerne blandt andet brugt til at researche i Senegal og Brasilien.
»Der er blevet researchet og filmet en del for pengene, og nu har vi søgt om yderligere 90.000 kroner i støtte. Så projektet lever i fuldt vigør, og vi arbejder på det hver dag.«
Kan du garantere, at der kommer en film?
»Der er ingen, der kan garantere noget. Men jeg kan gøre mit bedste for, at den kommer omkring 2009.«
Nødvendig støtte
DFI har endnu ikke taget stilling til, om de vil støtte Det erotiske menneske med flere penge. Men det er langt fra første gang, der bliver postet statslige støttekroner i film, der aldrig når det hvide lærred.
Filminstituttet uddeler årligt omkring 100 millioner i støttekroner til udvikling af danske film, og som Nyhedsavisen skrev i juni, har filminstruktører som Bille August og Anders Thomas Jensen tidligere nydt godt af støtteordningen, selv om deres filmprojekter ikke blev realiseret.
Siden da har medlem af folketingets kulturudvalg, Ellen Trane Nørby (V), fået en redegørelse om støtteordningen fra kulturminister Brian Mikkelsen. Og hun mener ligesom Claus Ladegaard, at systemet virker efter hensigten.
»Jeg tror, vi har den bedste støtteordning til at undersøge, om tingene kan blive til noget. Men det er vigtigt, at filminstruktørerne tænker realistisk og så ikke kaster flere penge efter et projekt, der ikke kan realiseres.«