- Det er en oplevelse af at være usynlig. Som om de kigger lige igennem en, siger Lene Søborg.
Hun har oplevet at blive behandlet anderledes på de danske bilværksteder, netop fordi hun er kvinde. Noget hun langt fra er ene om, viser ny undersøgelse:
Hver femte kvinde oplever chikane på værkstedet
På et tidspunkt var hun ude for at se på ny bil, hvor hun oplevede at sælgeren slet ikke henvendte sig til hende, selvom hun gjorde sit for at ligne en potentiel bilkøber.
- Jeg har en gammel bil, jeg er i slut 50'erne, børnene bor ikke hjemme, og min mand og jeg tjener godt. Jeg kan lægge pengene til en ny bil med det samme. Jeg prøvede at gå rundt og få øjenkontakt med sælgeren, og man skulle tro, at han ville springe op ved udsigten til at sælge en bil. Men jeg blev ignoreret. Det var som om, at han ikke troede på, at det var mig, der skulle købe bilen, siger Lene Søborg, der til daglig arbejder som redaktør.
- Jeg bliver eventyrligt rasende, og jeg tænker, at de må være dumme. Det er ubegavet, når jeg står og kan lægge pengene til en ny bil kontant. Et salg sælger endda får provision af, siger Lene Søborg.
Anden jargon
Lene Søborg er langt fra den eneste, der har været uheldig i mødet med de danske bilværksteder. I den nye undersøgelse svarer hver tredje kvinde således, at de har oplevet at blive behandlet anderledes på bilværksteder.
Og oplevelsen hos bilforhandleren er langt fra den første gang, hvor Lene Søborg har været udsat for forskelsbehandling.
Som mangeårig bilejer har Lene Søborg været på sin andel af værksteder. Og hun har flere gange lagt mærke til, hvordan tonen ændrer sig, når kunden er en mand og ikke en kvinde.
- Jeg kan se, at når en mand kommer ind, mens jeg er der, ændrer jargonen sig. Det bliver til en eller anden 'bromance' (kammeratskab mellem mænd, red.) og en faglig diskussion, som de nærmest tænder på, siger Lene Søborg.
- Oplevelserne er meget forskellige. For nylig fik jeg suveræn behandling på et værksted i Holbæk, hvor de ikke var spor nedladende eller ydmygende. De åbnede bilen og viste og forklarede, hvad der var galt. Jeg kunne stille spørgsmål uden at føle mig dum, og de var enormt søde, siger Lene Søborg, der også har fundet et lille værksted i Rødovre, som hun nu benytter sig af.
Hun fortæller, at hun andre steder har oplevet at få en stor regning og en masse tekniske forklaringer uden egentlig helt at forstå, hvad der er op og ned.
Lene Søborg mener, at branchen bør gøre sit for at tiltrække og ansætte flere kvinder. Samtidig håber hun, at branchen vil tage undersøgelsens resultater tages alvorligt.
- Jeg tror branchen skal gribe sig selv et vist sted. De skal få analyseret, hvad problemet er og få interviewet nogle kvinder om det. Jeg tror simpelthen ikke, de aner det, eller ved hvilken effekt det har. De skal tage det alvorligt, siger Lene Søborg.