Væksten i Legos omsætning og resultat var i 2016 den laveste i næsten et årti. Det viser regnskabet, der torsdag formiddag blev præsenteret på et pressemøde.
Lego omsatte for 37,9 milliarder kroner i 2016, mens nettoresultatet landede på 9,4 milliarder kroner.
Det var stigninger på seks og to procent og langt, langt under de vækstrater, Lego har leveret det seneste lille årti.
For begge tal var det den laveste vækst siden 2007.
- Vi har haft en næsten overnaturlig vækst de sidste år. Nu skal vi have mere bæredygtig vækst.
- Vækst mere på linje med legetøjsmarkedets, dog måske lidt højere, sagde administrerende direktør for Lego, Bali Padda, på pressemødet.
Det var ifølge regnskabet delvist et presset amerikanske marked, der holdt Lego tilbage i 2016. Faktisk faldt salget let i USA, og det samme var tilfældet i det noget mindre japanske marked.
- Vores resultater i de modne markeder i Europa er opmuntrende, og vi ser fortsat et stort potentiale for vækst i Kina.
- I USA var forbrugersalget uændret i forhold til året før på trods af en betydelig stigning i marketingindsatsen i anden halvdel af året.
- Vi vil fortsat arbejde tæt sammen med vores partnere i detailhandlen for at finde nye muligheder for at forny os, styrke væksten og begejstre børn på dette vigtige marked, skriver Bali Padda i regnskabet.
Mens væksten er meget laverer, end den har været, så tror Lego på, at den trods alt vil fortsætte i 2017.
- Lego forventer fortsat vækst i salget i 2017. Lego forventer tilfredsstillende resultater i 2017, skriver Lego i sit regnskab.
Lego blev skabt i 1932 af Ole Kirk Kristiansen. Siden da har det vokset sig til et af verdens allerstørste legetøjsselskaber.
I slutningen af 2016 blev Ole Kirk Kristiansens oldebarn Thomas Kirk Kristiansen indsat i ledelsen.
/ritzau/