I næsten et årti har Lego leveret tocifrede vækstrater og har været en nærmest utrolig succeshistorie i dansk erhvervsliv. Men nu er vokseværket overstået, og det kan ikke være anderledes, siger finansdirektør i Lego John Goodwin.
I fremtiden venter Lego, at man vil vokse på linje med eller lidt mere end legetøjsmarkedet, der vokser med omkring fem procent om året.
I 2016 omsatte Lego for 37,9 milliarder kroner, en vækst på seks procent. Året før var væksten 25 procent og året før det 13 procent.
- Vi er meget tilfredse med vores vækst i år. Vi føler, at den meget hurtige vækst, vi har oplevet de sidste fem år, hvor vi har fordoblet omsætningen, har bragt os til et utroligt niveau.
- At vokse herfra er sværere. Grundet tallenes simple lov, er en seks procents vækst i år det samme i faktiske tal som en 12 procents vækst i 2011. Så vi undskylder ikke for at vokse seks procent, siger John Goodwin.
Samtidig ønsker Lego at bringe væksten ned på et niveau, hvor organisationen og produktionen kan følge med.
- Væksten de sidste fem år har ikke været bæredygtig på grund af det pres, det har sat organisationens og forsyningskæden under, siger John Goodwin og understreger, at det ikke er, fordi Lego vil sige nej til kunder.
- Vi hader, absolut hader, når der opstår situationer, hvor vi føler, at vi har skuffet vores kunder, fordi vi ikke har kunnet levere produkter. Så jeg vil ikke give det indtryk, at vi vender kunder og forbrugere ryggen.
Han uddyber, at Lego for fremtiden forventer en mere moderat vækst i modne markeder og vil fortsætte med at opdyrke det asiatiske marked.
- Vi mener, at efterspørgslen stadig er sund. Vi sælger mere, end vi nogensinde har gjort før, siger finansdirektøren, der samtidigt har aflagt sit sidste årsregnskab.
I november meddelte Lego, at John Goodwin havde sagt sit job op per 30. juni.
/ritzau/