Lego-salget vokser kraftigt i Kina

Selv om 2017 bød på faldende salg i Lego-koncernen, er der steder i verden, hvor appetitten på Lego vokser.
Ninjago-filmen var med til at øge salget af Legos Ninja-inspirerede legetøjsserie i 2017.
Ninjago-filmen var med til at øge salget af Legos Ninja-inspirerede legetøjsserie i 2017. Foto: Mario Anzuoni/Reuters

På overfladen er der ikke meget at glæde sig over for Lego-koncernen, når det gælder salgstallene for 2017.

Legetøjskoncernens omsætning faldt sidste år, men det betyder ikke nødvendigvis, at efterspørgslen på legoklodser er nedadgående.

For det første har salget været ramt af, at Lego har ryddet op i lagrene og derfor har solgt ud med rabat.

For det andet er der regioner i verden, hvor salgstallene er voksende.

Som nu i Kina, hvor omsætningen ifølge Lego-koncernen er vokset med "tocifrede rater".

- For nylig blev et partnerskab indgået med en af landets største internetvirksomheder, Tencent, og der er planer for yderligere ekspansion af Lego-koncernens tilstedeværelse i dette strategisk vigtige marked, hedder det i regnskabet.

Kigger man på, hvilke produkter der har solgt bedst, har det været gavnligt for salget, at der sidste år udkom en tegnefilm med Ninjago-figurerne.

Også Star Wars-serien nød i andet halvår godt af, at den ottende film om Skywalker-klanen fik premiere i december.

Men ellers er det de mere klassiske serier som Lego City og Lego Duplo, der ifølge Lego klarer sig bedst.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.