Legos koncernchef, Jørgen Vig Knudstorp, har endnu engang grund til at danse af glæde over legetøjsproducentens årsregnskab, der igen sætter rekord.
Han nøjedes dog med et glædeshop denne gang, da han tirsdag præsenterede regnskabet for 2015.
Selskabet øgede sidste år omsætningen med 25 procent til 35,8 milliarder kroner, og overskuddet var mindst lige så imponerende.
9,2 milliarder kroner lød nettoresultatet på, og det er bedre end nogensinde før.
Det er klassiske produktserier som Lego City og Lego Duplo, der har været med til at skabe de flotte resultater, men også Lego Ninjago, Lego Star Wars og Lego Friends er blandt topsællerterne.
De produkter, der skal øge omsætningen yderligere i 2016, er allerede lanceret.
Foruden udvidelser til de eksisterende universer har Lego ved årets begyndelse præsenteret Nexo Knights, der kombinerer klodser med en app, ligesom man forventer sig meget af Lego Dimensions, hvor man også blander det digitale univers med det fysiske.
Legos største marked er det amerikanske, hvor man i lighed med Storbritannien, Frankrig, Brasilien, Kina og Japan har øget omsætningen mere, end legetøjsmarkedet i øvrigt er vokset.
Ifølge Lego selv har 100 millioner børn verden over haft en Lego-oplevelse sidste år, og i alt blev der solgt 72 milliarder klodser i løbet af 2015.
Selskabet ansatte sidste år mere end 2500 nye medarbejdere og beskæftiger nu mere end 17.000 personer fra 71 lande verden over.
/ritzau/
/ritzau/
Du vil modtage en email med et link du skal klikke på, for at verificere din mailadresse. Når du har gjort det, vil du begynde at modtage nyhedsbrevet.
Som nyhedsbrevsmodtager sender vi dig nyhedsbreve indeholdende breaking news, dagens vigtigste nyheder samt redaktionelle kampagner. Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du samtidig, at nyhedsbrevet kan indeholde kommercielt indhold i form af tilbud, læserundersøgelser, konkurrencer og events fra Avisen.dk samt markedsføring af produkter og ydelser fra 3. part.
..og din tilmelding blev ikke registeret.
Klik eventuelt her, og prøv igen, eller kontakt os på avisen@avisen.dk. Så hjælper vi dig med at blive tilmeldt.