24, 48 eller højest 72 timer.
Så kort tid går der efter alt at dømme, før det ikke længere er en rigtig god forretning at lease bil til familien eller jobbet.
"Jeg havde sådan set forventet, at det allerede var lukket," konstaterer Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.
Samme melding kommer fra skatteministerens partifælle SF's skatteordfører, Jonas Dahl.
"Det her lovforslag kommer inden for meget kort tid, men hvornår kan jeg ikke afsløre," siger han
Sagen er den, at så snart Skatteministeriet har fremsat lovforslaget i Folketinget om at hæve afgiften på leasing og demobiler, dér træder loven i kraft.
I ministeriet holder man kortene tæt til kroppen, fordi lovforslaget i den grad kan påvirke markedet. Alene i denne weekend har bilforhandlerne lukket 2.000-3.000 leasingaftaler, hvilket normalt tager to-tre uger.
Men det står klart, at lovforslaget møder bred opbakning blandt Folketingets partier, derfor er det blot et spørgsmål om teknik, før loven er på plads.
Samtidig står det klart, at lovforslaget kan fremsættes inden regeringen, Enhedslisten og eventuelt Dansk Folkeparti er blevet enige om, hvordan den ene milliard, som regeringen regner med at hente ind, skal fordeles.
Skatteministeriet offentliggjorde Skatteministeriet beregninger, som viste, at der er gode penge at spare, hvis man når at lease sin bil, inden afgiften ryger i vejret.
For en almindelig familiebil (f.eks. Peugeot C3 eller Skoda Octavia) er besparelsen i størrelsesordenen 60.000 kroner, mens man sparer op imod 100.000 kroner på store biler, eksempelvis Folkevogn Passat eller Citronen C5.