Efter en stribe af angreb de seneste år er Europa i alarmberedskab. Alligevel lykkedes det mandag en person at køre en lastbil ind i en menneskemængde på et julemarked i Berlin angiveligt med fuldt overlæg.
Det skyldes i høj grad, at man aldrig helt vil kunne sikre sig imod den slags angreb, mener Hans Jørgen Bonnichsen, der er forfatter og tidligere operativ chef for PET.
- Desværre taler kendsgerningerne for sig selv. Nu har man siden 11. september (2001 red.) forsøgt sig med alle forskellige metoder lige fra internering, krig og undtagelsestilstande, siger han.
- Det har i hvert fald vist sig, at det ikke har været muligt at bekæmpe terror.
Heller ikke Jan Jarlbæk, der er direktør for efterforskning i AS Solutions og tidligere forbindelsesofficer i Europol, mener, at der findes metoder, der kan forhindre alle angreb i fremtiden.
- Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det er umuligt, siger han.
Det er da heller ikke første gang, at en lastbil bliver brugt til at angribe almindelige mennesker.
I juli torpederede en mand i en lastbil en menneskemængde, der var samlet i Nice for at fejre Frankrigs nationaldag.
Jan Jarlbæk mener dog ikke, at lastbiler i sig selv udgør en særlig udfordring for sikkerheden.
- I princippet er det ligegyldigt, om det er en lastbil, bus eller bil, siger han.
- For de her mennesker drejer det sig om at have nogle let tilgængelige midler til at gennemføre deres forehavende.
Der vil dog blive tænkt meget mere over, hvordan man sikrer sig mod netop denne type angreb, mener Hans Jørgen Bonnichsen.
- Det, man kan gøre, er, at man selvfølgelig i forbindelse med særlige sårbare områder som et julemarked eller en større forsamling af mennesker, kan tilrettelægge nogle sikkerhedsforanstaltninger.
- Det kan for eksempel være pullerter, der gør, at lastbiler ikke kan anvendes som redskab, siger han.
12 mennesker har indtil videre mistet livet under det formodede angreb i Berlin mandag aften. Mindst 48 blev såret. En person er anholdt.
/ritzau/