Solferien står for døren. Kun få timers flyvetur væk venter hvide sandstrande og spændende storbyer.
Og så sker det: Ordet 'delayed' blinker pludseligt ud for flynummeret på lufthavnens afgangsskærm. Flyet er forsinket. Igen.
Kender du oplevelsen? Så er du ikke den eneste.
Næsten hvert fjerde fly, 22,7 procent, fra Københavns Lufthavn til europæiske destinationer var i 2007 forsinket. Den gennemsnitlige forsinkelse var knap 40 minutter, viser tal fra de europæiske flyselskabers fælles organisation, AEA.
Og passagererne har lagt mærke til det:
»Vi har oplevet forsinkelser på op til to-tre timer, når vi skulle ud at flyve. Især på de korte ture er det irriterende, fordi alting bliver forskubbet,« fortæller Christine Hellesen, mens hun med sine to sønner venter i Københavns Lufthavn på at komme af sted til Malaga.
Nordens sløveste
De kedelige tal placerer Københavns Lufthavn på en 13. plads på listen over de store europæiske lufthavne med flest forsinkelser. I Norden har København endda en trist førsteplads. De nationale lufthavne i Stockholm, Oslo og Helsinki har alle færre forsinkelser.
Og den ringe præcision er da også »utilfredsstillende«, erkender driftschef i Københavns Lufthavn, Henrik Peter Jørgensen:
»Men man skal se en flyrejse som en kompleks kæde af faktorer, der skal forløbe med militærisk præcision. En forsinkelse kan opstå mange steder i forløbet, eksempelvis under rengøringen af flyet, håndteringen af baggagen eller tankningen af brændstof,« siger driftschefen.
Han forsikrer, at lufthavnen og de mange selskaber, der arbejder i og omkring den, konstant samarbejder om at bekæmpe forsinkelserne.
SARS og terror
Der er dog intet, der tyder på, at antallet af forsinkelser falder.
På fem år er andelen af forsinkede fly fra Københavns Lufthavn til europæiske destinationer således fordoblet fra 10,5 procent i 2003 til 22,7 procent sidste år.
Ifølge pressechef hos Statens Luftfartsvæsen (SLV), Thorbjørn Ancker, er det primært udtryk for, at antallet af passagerer er steget:
»For fire-fem år siden var flytrafikken ramt af terrorangrebet mod New York i 2001 og udbruddet af lungesygdommen SARS – begge episoder påvirkede folks lyst til at flyve negativt og betød dermed færre passagerer og afgange. Det havde dog den positive effekt, at der var færre forsinkelser på grund af det mindre pres på luftrummet og lufthavnene. Det er så vendt tilbage nu,« siger Thorbørn Ancker.
Statistik fra Statens Luftfartsvæsen viser også, at det især er selskaber, der flyver til travle knudepunkter som Heathrow i London eller Charles de Gaulle i Paris, såsom SAS, British Airways og Air France, der er hårdest ramt af forsinkelser fra Københavns Lufthavn.