Hensigten er ofte god, men alligevel bidrager danske skolelærere til dårlig integration af børn med indvandrerbaggrund.
Et nyt forskningsprojekt viser, at folkeskolen skaber skel mellem danske børn og børn med indvandrer- og flygtningebaggrund.
Det kan have alvorlige konsekvenser, lyder det fra antropologen Laura Gilliam, som mener, at lærerne ubevidst privilegerer de etnisk danske børn.
"Skolen har en middelklasse-norm for det ideal. Det gælder alt fra, hvordan man skal tale og omgås, til hvad der er den rigtige viden og det pæne sprog. Børn, der allerede lever op til de normer, får en meget positiv modtagelse i skolen - og det er typisk de danske børn," siger hun til Kristeligt Dagblad og fortsætter:
"De etniske minoritetsbørn oplever omvendt igen og igen, at de bliver betragtet som de dårlige elever - den måde, de taler på, og det, de har at byde ind med, er ikke nok eller rigtigt i forhold til middelklassenormen, og derfor bliver de kritiseret."
Konsekvensen er, at de etniske minoritetsbørn får en opfattelse af, at gode og dygtige elever nærmest per definition er danske.
Det kan betyde, at de ikke føler sig som en del af skolens fællesskab, og derfor vender især drengene sig bort fra skolen og søger i stedet anerkendelse og fællesskab et andet sted - ofte i en maskulin balladekultur, der er i opposition til skolen.