I medierne præsenteres læserne ofte for et billede af lærerne som nogle, der løber fra klasse til klasse uden at have tid til at forberede sig og uden tid til at planlægge spændende og nytænkende undervisningsforløb.
Men det er ikke hele sandheden. Der er masser af lærere på de danske folkeskoler, som både møder forberedt op til undervisningen, arrangerer lejrture, tværfaglige forløb og overnatninger på skolen. Problemet er, at de bruger deres fritid på forberedelsen, mener lærer på Bavnehøj Skole i København Vibeke Greby Schmidt, der har beskrevet sin frustration i et debatindlæg i Berlingske.
- Man er som lærer ofte nødt til at sidde derhjemme om aftenen og arbejde, hvis man både skal nå at være forberedt til lektionerne, møder, samtaler med elever, svare på beskeder fra forældre, siger hun til Avisen.dk
På de skoler, hvor lærerne formår at nå det hele, er de altså ikke mere effektive og gode til at planlægge. Det lykkes derimod, fordi at lærerne arbejder en hulens masse gratis, mener Vibeke Greby Schmidt.
Lærerne står i et dilemma
Hun påpeger, at man som lærer ikke må være for stolt af at gøre det ekstra stykke arbejde. Konsekvensen kan nemlig blive, at KL får et billede af, at lærerne har alt den tid, som de skal bruge.
- Jeg står i et dilemma, da jeg ønsker at planlægge de fedeste forløb for mine elever, hvor konsekvensen er at arbejde gratis. Samtidigt vil jeg ikke sende et signal til KL om, at jeg har alt den tid, jeg skal bruge til det, siger Vibeke Greby Schmidt til Avisen.dk.
Den pointe er enormt vigtigt at have med i debatten om løn- og arbejdsvilkår, påpeger hun i indlægget.
- Overenskomstforhandlingerne handler ikke kun om at give lærerne bedre tid, så de ikke går ned med stress. Det handler om, at man værdsætter den ekstra indsats og fastholder de bedste medarbejdere der, hvor der er behov for dem. Hos børnene, skriver hun i indlægget i Berlingske.