Det er et skræmmende billede, der er begyndt at tegne sig af Cho Seung-hui, der i mandags skød og dræbte 32 personer på universitetet Virginia Tech.
Spørgsmålstegnsdrengen – som han blev kendt som, fordi han ikke ville skrive sit navn på en holdseddel, men blot efterlod et spørgsmålstegn – havde i længere tid opført sig så underligt, at det var begyndt at tiltrække opmærksomhed.
Den anerkendte digter Nikki Giovanni, der underviste den engelskstuderende Cho Seung-hui, insisterede på, at han skulle fjernes fra hendes timer.
»Jeg var mere villig til at sige op, end til at undervise ham. Der var noget ondskabsfuldt over denne dreng,« siger hun til CNN.
Lucinda Roy, der også underviste Cho Seung-hui, blev på et tidspunkt så bekymret, at hun lavede en kode med sin assistent. Hvis hun nævnte navnet på en bestemt afdød digter, skulle assistenten ringe efter hjælp. Lucinda Roy beskriver ham som det mest ensomme menneske, hun nogensinde har set.
Voldelige teaterstykker
Spørgsmålet på alles læber er dog stadig, hvorfor Cho Seung-hui gjorde, som han gjorde. I forsøget på at forstå ham bedre, nærlæser politiet manuskripter fra teaterstykker, som den 23-årige sydkoreaner havde skrevet. Stykkerne indeholder ekstremt voldelige scener, som også vakte opmærksomhed, da Cho Seung-hui først afleverede dem i klassen.
»Det var ligesom noget fra et mareridt. Stykkerne indeholdt virkelig skæv og markaber vold, der brugte våben, som jeg slet ikke ville have tænkt på. Inden Cho kom til timen den dag, talte vi elever med seriøs bekymring om, om han kunne blive en skole-skyder,« skriver en af Cho Seung-hui s tidligere studiekammerater på sin blog, hvor også to af stykkerne ligger.
Faktisk har politiet haft fingrene i stykkerne tidligere. Lucinda Roy blev så bekymret efter at have læst dem, at hun sendte stykkerne til både det lokale politi og universitetets ledelse.
»Truslerne lå nærmest under overfladen. De var ikke eksplicitte, og det gjorde det svært for politiet,« siger hun til CNN.
Udover stykkerne have Cho Seung-hui også vakt opmærksomhed ved at forfølge kvindelige studerende og tage billeder af dem, ligesom han forsøgte at sætte ild til et kollegieværelse.