Landets børn bruger en stor del af deres fritid foran en computerskærm, og det er måske udmærket, at de på den måde selv indsamler noget viden. Børnene får nemlig ikke meget input i skoletiden, fordi deres lærere er som regel ikke uddannet til at fortælle om, hvordan man bruger en computer.
Landets seminarier behøver nemlig ikke at tilbyde de fremtidige lærere undervisning i IT og det betyder ifølge bladet Computerworld, at mange seminarier helt sløjfer tilbuddet.
Og det kan man mærke i klasselokalerne, mener formanden for Danmarks IT-Vejlederforening, Per Kristensen.
»På min egen skole har vi fået nogle lærere direkte fra seminariet, der ikke har interesseret sig for it. De kunne måske godt skrive en Word-tekst, men det var så det. Så kan der ikke komme mange overvejelser om at bruge IT i undervisningen,« siger han til Computerworld.
En rundspørge blandt landets IT-vejledere viser, at tre ud af fire mener, at de nyuddannede lærere ikke er ordentligt klædt på til at bruge IT i undervisningen.
Resultatet er, at landets kommuner i stedet må bruge en stor, udefineret sum penge på at efteruddanne de nybagte lærere.
»Det er spild af penge, når man kunne løse det ved, at vi havde en ordentlig IT-faglig ballast, når vi kommer ud fra seminarierne,« siger formand for Lærerstuderendes Landskreds Jakob Andersen til Computerworld.