For hver femte lærer i Århus er skoledagen blevet meget tungere at komme igennem i løbet af de seneste tre år. Ifølge en rundspørge mener 22 procent af lærerne, at deres arbejdsglæde er meget mindre end for tre år siden. Samtidig beskriver 34 procent deres arbejdsglæde som lidt mindre.
»Det skyldes blandt andet øget arbejdspres og større krav om dokumentation. Vi møder os lidt ihjel, synes jeg, og man føler nogle gange, at tiden går fra det vigtigste, nemlig arbejdet med børnene,« fortæller 35-årige Lotte Zesach, som er lærer på Kragelundskolen i Højbjerg.
Vigtigste brændstof
Udviklingen er bekymrende, for arbejdsglæden har helt afgørende betydning for kvaliteten af den undervisning, som eleverne modtager.
»Glæde, engagement og tilfredshed er det allervigtigste brændstof for lærerne. Skolen er ikke en træskofabrik, hvor man kan udføre sine opgaver med hovedet under armen, Hjertet og hovedet må være med, og det er underligt, at man ikke har mere fokus på det,« siger hun.