De yngste poder i børnehavealderen kan ofte have svært ved at svare på de spørgsmål, de får fra nysgerrige forældre. Og det er ikke, fordi der er noget i vejen med børnene.
Det er snarere de voksne, den er gal med.
Vi voksne stiller simpelthen de forkerte spørgsmål, fortæller professor Peter Krøjgaard fra Center for Selvbiografisk Hukommelsesforskning, på Aarhus Universitet til Videnskab.dk.
- Det er svært for mindre børn at hente erindringer frem på kommando, blandt andet fordi det kræver, at de bruger hjernens frontallapper, der ikke er så udviklede endnu. Små børn har lettere adgang til deres erindringer, når de dukker op helt spontant ud af det blå. Spontane erindringer kommer via associationer og kræver ikke samme involvering af frontallapperne, forklarer Peter Krøjgaard.
Så i stedet for at stille store spørgsmål som "Hvad har du lavet i dag?" og "Har du haft en god dag?", skal du ligesom forskerne stille konkrete spørgsmål.
Forældre kan sagtens forbedre deres spørgeteknik, bekræfter psykolog hos Psykiatrifonden, Charlotte Diamant.
Det kræver blandt andet, at man dropper de store spørgsmål, som vi forældre alligevel godt ved, at barnet ikke kan svare på.
- I stedet kan man stille konkrete spørgsmål. Har de leget i sandkassen? Hvem sad de ved siden af, da de spiste? Noget, der "tricker" barnets hukommelse, siger Charlotte Diamant.
Det kræver til gengæld, at vi voksne er vakse ved havelågen og har radaren slået til.
Ofte vil børnene nemlig give os spontane oplysninger, vi kan bruge til at stille konkrete spørgsmål, der hjælper børnene med at huske deres dag.
- Mange børn vil spontant give dig en fortælling om deres dag på tidspunkter, hvor du måske ikke er så opmærksom, fordi du har fokus på andet. Det kan især være i forbindelse med, at barnet bliver hentet i børnehaven, siger Charlotte Diamant.
Det skyldes, at børn har en kontekstafhængig hukommelse, og derfor kan de måske kun huske ting fra deres dag, når de stadig er i konteksten, det vil sige børnehaven.
Derfor bør man være opmærksom, hvis børnene begynder at fortælle om deres dag, når man henter dem, siger Charlotte Diamant.
- Forældre er nødt til at være nærværende, allerede når de henter barnet. Man skal have radaren ude, for så kan man måske opfange ting fra barnet, som man kan få rigtig meget ud af senere, og som man kan tage med hjem og spørge ind til, for eksempel i forbindelse med aftensmaden, siger hun.
Sådan hjælper du børn med at føre en samtale:
- Stil ikke for mange spørgsmål. Lad barnet føre ordet.
- Husk, hvad de fortæller dig og gentag det, de siger. "Nå, så du legede med Søren i dag? Hold da op!" Gentagelse styrker barnets hukommelse og hjælper dem på vej.
Kilde: Charlotte Diamant
/ritzau/FOKUS