Danske piloters arbejdsforhold får læger til at tage sig til hovedet.
Passagerernes sikkerhed er i fare, og der skal gribes ind nu, skriver Politiken.
"Det er et held, at der endnu ikke er styrtet et fly ned med en dansk pilot, fordi han var for træt til at træffe de rigtige beslutninger i en kritisk situation. Det er et spørgsmål om tid, før vi ser en fatal ulykke," siger overlæge Mogens Tangø fra Flyvemedicinsk Klinik under Rigshospitalet til avisen.
Det er skæve arbejdstider, der skifter mellem dag- og natarbejde, som udmatter piloterne, så de laver katastrofale brølere.
"Engang glemte jeg at sætte højdemåleren korrekt, fordi jeg var alt for træt. Den ville vise forkert, når vi kom op i luften. Det er vigtigt, at vi ved, hvilken højde vi flyver i, så vi kan reagere korrekt på ordrer om at flyve op i en bestemt højde, hvis der for eksempel er for meget trafik i den højde, vi flyver. Men står måleren forkert, ved vi reelt ikke, hvor højt vi ligger, og det kan i yderste konsekvens betyde, at to fly får kurs direkte mod hinanden. Men i den pågældende situation havde min kollega heldigvis opdaget min fejl og indstillet højdemåleren korrekt i tide. Hvis han også havde glemt det, kunne det være blevet farligt," fortæller den anonyme pilot.
"Vi vidste, at piloter har et hårdt arbejde. Men vi var ikke klar over, at det stod så galt til. Derfor bliver vi nødt til at råbe vagt i gevær. Det er meget overraskende, at så mange ikke kan sove i almindelig sovetid. Og dybt bekymrende, at halvdelen på grund af træthed har været i situationer, som kunne have udviklet sig til en ulykke," fortæller overlæge Mogens Tangø.
Kilde: pol.dk