Lider du af astma, kan du ikke være sikker på, at din læge udskriver den medicin, der er bedst for dig.
Læger er nemlig så påvirkede af de oplysninger, som kommer fra lægemiddelindustrien, at de ikke nødvendigvis ordinerer den bedste medicin for patienten.
Det viser den første store undersøgelse af sammenligningen med lægers udskrivninger af medicin og deres forhold til medicinalbranchen.
Undersøgelsen er lavet af tre danske forskere fra Syddansk Universitet og bliver offentliggjort i dag i Ugeskrift for Læger.
Forskerne har undersøgt et forsøg, som medicinalfirmaet AstraZeneca har lavet med praktiserende læger i Danmark.
»Lægerne, der deltog i forsøg sponsoreret af en farmaceutisk virksomhed, udskrev betydeligt mere af alle virksomhedens astmapræparater, end de læger, der ikke deltog. Der er et klart behov for at gøre opmærksom på, at en sådan påvirkning af lægerne finder sted,« vurderer Morten Andersen, der har været med til at lave undersøgelsen.
Uheldig prægning
Det bekymrer formanden for Praktiserende Læger, Michael Dupont.
»Det kommer bag på mig, at lægerne generelt bliver positive over for firmaet, og jeg ser på det med en vis bekymring. Det er en uheldig prægning, men jeg går ud fra, at den ordinerede medicin er nødvendig« siger han.
Undersøgelsen har været trykt i det anerkendte magasin JAMA (The Journal of the American Medical Association). Her bliver industriens forsøg sidestillet med skjult markedsføring.
»Alle forsøg går gennem et udvalg. De, der er præget af markedsføring, bliver sorteret fra. Jeg kan garantere, at der ikke er læger, der har økonomiske interesser på spil. Det må de simpelthen ikke have,« forklarer Michael Dupont, der mener, at lægernes tilbøjelighed til at ordniere medicin fra samme firma sker ubevidst.
Ikke overraskende
Vicedirektør i Lægemiddelindustriforeningen Jan Hylleberg ser ikke noget problem.
»Det er ikke overraskende, at læger, der deltager i forsøg med et nyt lægemiddel, bruger mere af netop det, hvis det har en positiv effekt. Alt andet vil være uetisk. Jeg går ud fra, at lægerne behandler patienter ud fra en faglig vurdering og ikke ud fra et hensyn til en virksomhed. Der er på ingen måde tale om skjult markedsføring,« siger Jan Hylleberg.
Fejlmedicinering
Men det er Peter Gøtzsche, overlæge og direktør for Cochrane Centret på Rigshospitalet, helt uenig i.
»Der er i mange tilfælde tale om skjult markedsføring. Konsekvensen er fejlmedicinering, der har store omkostninger for patienterne. Hele systemet burde tages op til revision, så det ikke er virksomheder med kommercielle interesser, der vurderer præparaterne, men uvildige instanser. Måden, som forsøgene bliver godkendt på, kan ikke forebygge disse ting,« siger han.