De danske reddere så hellere, at de fire lægehelikoptere blev i hangaren til fordel for en flåde døgnbemandede akutbiler med paramedicinere om bord.
»Vi kan få 70-80 akutbiler med paramedicinere holdende klar i døgndrift. Det er en langt bedre løsning«, fastslår Palle Thirstrup fra Reddernes Landsklub til politiken.dk.
»Man vil få mere ud af pengene ved at bruge dem på et landbaseret beredskab, fordi ambulancehelikopterne er rasende dyre. De kommer til at koste kassen«, mener han.
Også traumelæge på Odense Universitetshospital, Niels Dieter Røck, advarer mod de flyvende ambulancer.
»Generelt er der nok et urealistisk og romantisk forhold til, hvad ambulancehelikopterne kan,« siger han til politiken.dk
Han gør opmærksom på, at helikopterne ikke må være i luften, hvis lægen skal lægge et rør i luftvejene, ligesom en helikopter ikke kan lande lige ved siden af en ulykke. Det vil altid kræve transport med en ambulance på fire hjul først.
Men lægehelikopterne skal ikke kun ses i lægefagligt lys, mener formanden for Danske Regioner, Bent Hansen (S).
»For de alvorligt tilskadekomne, der skal til et traumecenter indenfor den magiske time, er der tale om et kvalitetsløft. Men for de almindelige tilskadekomne, handler det mest om at skabe tillid og tryghed for borgerne til vores akutberedskab,« siger han til avisen.dk med henvisning til Danske Regioners planer om at lukke en del små skadestuer.