Der er intet problem i, at den danske ambassade i Polen hjælper den danske virksomhed Ole Larsen Transport med at finde billige polske chauffører, der skal køre mellem Polen og Danmark.
Det mener Liberal Alliances udenrigsordfører, Henrik Dahl, efter Avisen.dk søndag kan fortælle, hvordan ambassaden gennem et jobopslag hjælper med at rekruttere chauffører. De får en lavere løn end de 250 danske kolleger i virksomheden, og SF og DF kritiserer ambassadens rolle.
Men det er normal praksis, at handelsafdelinger på danske ambassader hjælper danske virksomheder, siger Henrik Dahl.
- Og de enkelte ambassader skal ikke træffe politiske afgørelser eller gøre forskel på virksomhederne. De skal behandle virksomhederne ens. Det har de også gjort her, og det skal de roses for, siger Henrik Dahl til Avisen.dk.
Ambassaderne er en del af Anders Samuelsens (LA) udenrigsministerium, men han ønsker ikke at kommentere sagen.
Bidrager til social dumping
Det er et problem, hvis udenlandske chauffører på udenlandske løn- og ansættelsesvilkår udkonkurrerer danskere på transport i Danmark, mener DF.
Og SF's transportordfører, Karsten Hønge, mener, at den danske stat bidrager til social dumping ved at hjælpe danske vognmænd med at hyre billige polske lastbilchauffører. Man skal i stedet forsvare de danske job, mener han.
- Et dansk firma, der kører varer mellem Danmark og Polen, kunne vel benytte danske chauffører, har han tidligere sagt til Avisen.dk.
En anelse dobbeltmoralsk
Men den køber udenrigsordføreren fra Liberal Alliance ikke.
- Jeg kan ikke tage ham alvorligt, før alle SF’ere stopper med at handle over grænsen, kun flyver med SAS og aldrig køber produkter, der er lavet i udlandet, hvis man kan få et tilsvarende produkt, der er lavet i Danmark. Det er den eneste måde, man kan beskytte sig mod at blive kaldt dobbeltmoralsk, siger Henrik Dahl.
Og man kan ikke skille tingene ad?
- Nej det giver ingen mening. Det er fuldstændig det samme. Med mindre man altid køber dansk, så er det en anelse dobbeltmoralsk, siger han.
Direktør i Ole Larsen Transport, Søren Larsen, ønsker ikke at svare på, hvorfor han ikke bruger danske chauffører. Thomas Rizk fra den danske ambassade i Polen afviser, at man bidrager til social dumping i denne sag.