Af Sophie Nyborg, sony@avisen.dk
Det er en særdeles god idé at få nogle flere kvinder med på holdet, hvis du vil have fyret op under kedlerne i din virksomhed og skabt noget vækst.
En ny rapport viser, at en virksomhed kan fordoble sandsynligheden for at komme med nye og spændende produkter på markedet, hvis den ansætter flere kvinder.
Beregningerne er lavet af Aalborg Universitet for Forsknings- og Innovationsstyrelsen, og rapporten afslører, at der i gennemsnit kun er ansat 25 procent kvinder i det danske private erhvervsliv. Hvis virksomhederne øger andelen af kvinder i staben til 40 procent, stiger virksomhedens sandsynlighed for at innovere eller opfinde succesfulde produkter med hele 110 procent, viser statistikkerne.
»Danske virksomheder kommer ud i hårdere og hårdere konkurrence. Alle ved, at det er idéerne, Danmark skal leve af, og derfor er det vigtigt, at kvinderne kommer mere med i udviklingen af nye teknologiske produkter,« siger Louise Hvid Jensen, som er centerchef på Teknologisk Institut.
Rapporten konkluderer, at større mangfoldighed i faglighed, køn og etnicitet hos de ansatte gør meget for virksomheders succes, og den tog udgangspunkt i 1.700 arbejdspladser.
Tilsyneladende er medarbejderne i dansk erhvervsliv typisk danske mænd med en lav eller mellemlang uddannelse.
Bløde værdier gælder
»Mænd tænker oftest i, hvor langt man rent teknologisk kan nå, hvad tingene rent teknisk kan. Men nu kigger man også på, hvad der er af uerkendte behov hos køberne, på de bløde ting omkring et produkt, og der har kvinderne meget at spille ind med. De kan bedre fange markedets ønsker og opfatte menneskers relationer, de kan sætte ord på folks følelser og drømme. Brugervenligheden er vigtig,« siger Louise Hvid og påpeger, at det også ofte er kvinder, der tager beslutningerne i hjemmet om, hvad der skal købes ind. De ved derfor, hvordan et produkt lokker.