Det var ikke mange, der havde troet, at den unge kvinde iklædt en traditionel lang og løsthængende sort kjortel med ét ville sprænge sig selv i luften foran en politistation 90 kilometer nordøst for Bagdad. Men det gjorde hun tirsdag og tog samtidig 17 andre med sig i døden, mens over 30 personer blev såret.
Hvem, kvinden med bomben, var vides endnu ikke. Men med sin handling blev hun den femte kvinde i Irak til at udføre et selvmordsangreb. Og ifølge Dr. Mustapha Alani, der er ekstern lektor ved en britisk militær tænketank, kan verden godt begynde at vænne sig til ideen om kvindelige selvmordsangribere i Irak.
»Der har været en del debat om, om det ud fra et religiøst synspunkt er i orden, at kvinder bliver selvmordsbombere. Flere har fundet beviser i religiøse tekster for, at kvinder har samme pligt og ansvar for at udføre jihad (hellig krig, red.). Derfor er det nu acceptabelt i al-Qaeda at bruge kvinder til den slags angreb,« siger han.
Ifølge Dr. Mustapha Alani har kvinderne desuden den fordel, at de ikke bliver standset nær så meget eller visiteret lige så grundigt som mænd ved militære checkpoints.
Forskellige bevæggrunde
Men selvom mange mennesker i Vesten netop forbinder selvmordsangreb med mænd, er der historisk set ikke noget nyt i, at kvinder bruger denne metode. I Sri Lanka har oprørsgruppen De Tamilske Tigre tit brugt kvinder som levende bomber. I 1991 var det således en kvindelig selvmordsbomber, der dræbte den tidligere indiske premierminister Rajiv Gandhi i sådan et angreb.
Den tjetjenske oprørsleder Shamil Basajev har flere gange pralet af at have et helt regiment af Sorte Enker , hvis mænd var blevet dræbt af russerne, og som nu selv var villige til at ofre livet i kamp. I en periode på syv måneder i 2003 var seks ud af syv selvmordsangreb i Tjetjenien således udført af kvinder.
Ifølge Dr. Mustapha Alani er der dog stor forskel på, hvorfor kvinder vælger at udføre selvmordsangreb.
»I Tjetjenien var myrdede ægtemænd, voldtægter og andre ydmygelser en stor faktor. I Palæstina er det i høj grad økonomiske og i Irak er det nu religiøse,« siger han.