Kvinder egner sig ikke til fysisk hårde jobs og søger sjældent hardcore IT-jobs. Det er logikken blandt en håndfuld virksomheder, som her i efteråret har valgt at vise bestemte jobannoncer kun til mænd via Facebook. Det viser en kortlægning foretaget af Orientering på P1.
Et eksempel er firmaet RockCrew, som leverer mandskab til sceneteknik. I september havde de en jobannonce på Facebook med overskriften “Wanted - Bliv stagehand hos RockCrew.”
Den annonce blev kun vist til mænd. Og det møder kritik fra Dansk Kvindesamfund.
- Det er ikke kun moralsk forkasteligt, at virksomheder kan kønsdiskriminere med jobannoncer. Det er også potentielt ulovligt og uetisk, mener Ulla Müller, der er næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund.
Jobannoncering målrettet mænd kan være i strid med dansk lov, vurderer to eksperter.
- Hvis man per automatik udelukker en gruppe fra at se en jobannonce, som af loven ikke må udelukkes, så er det jo i strid med loven. Det er min klare opfattelse, siger Ole Hasselbalch, der er professor emeritus i arbejds- og ansættelsesret på Aarhus Universitet.
Christian Højer Schjøler, der er ekspert i arbejds- og ansættelsesret og adjunkt ved Syddansk Universitet, er enig.
- Ligebehandlingsloven siger at man ikke må lægge vægt på køn, når man annoncerer efter arbejdskraft, forklarer han.
Lovgivningen tager kun stilling til annoncer, hvor det direkte fremgår af annoncen, at man søger kandidater med et bestemt køn. Men han mener, det er imod lovens formål at bruge selektiv annoncering på Facebook.
I USA er ni virksomheder blevet sagsøgt for forskelsbehandling på grund af lignende jobannoncer på Facebook.
Rockcrew kan ikke se noget problem i deres selektive annoncering, forklarer Kent Salling Fløe, der er administrerende direktør i virksomheden.
- At målrette betyder for os, at vi får mere for pengene og ikke spilder vores reklamekroner, skriver han i en mail til P1 Orientering.
Når man annoncerer på Facebook betaler man for hver visning af ens opslag. Kent Salling Fløe skriver videre:
- Mænd er klart stærkere end kvinder, samt højere og det har stor betydning, når der skal tømmes lastbiler eller bygges scener, siger Kent Salling Fløe og fortsætter:
- Vi har kvinder på holdet, men de kan kun bruges, når de mixes ind sammen med en flok mænd.
Dansk Kvindesamfund mener at virksomhederne bør stoppe med denne form for adfærd.
- Adfærd som denne bidrager til øget ulighed i Danmark og globalt, og man kan jo få den tanke, at det ikke kun er i Danmark dette sker, siger Ulla Müller, der er næstforkvinde i Dansk Kvindesamfund.
‘Se alle ledige PHP-jobs på IT-jobbank’, stod der i en annonce på Facebook, der ikke kunne ses af kvindelige Facebook-brugere her i efteråret.
Der er nemlig ikke mange kvinder blandt såkaldte PHP-programmører, der arbejder med at udvikle hjemmesider og andre webapplikationer, forklarer Kaare Danielsen, topchef for Jobindex, der ejer IT-Jobbank:
- PHP-programmører og it-job er mest mænd, så derfor har vi målrettet denne annonce mod dem, siger han.
Kaare Danielsen mener ikke at det er noget juridisk problem at målrette den type Facebook annonce til mænd, da annoncen ikke omhandler et specifikt job. Det er blot et link til et sted på deres hjemmeside, hvor der ligger en masse IT-jobopslag.
- Det er markedsføring af IT-jobbank, og der må man gerne lave målrettet markedsføring mod bestemt grupper, siger Kaare Danielsen.
Det er et problem, at der ikke er flere kvinder i IT-branchen, mener Kaare Danielsen fra Jobindex, og han ser gerne at det ændre sig. Derfor har hans firma tager andre initiativer, der skal ændre på kønssammensætningen, lyder det fra direktøren.
- Vi har andre tiltag til kvinder. Vi sponsorerer IT-camps til kvinder og gør rigtig meget for også at nå den målgruppe, afslutter han.
Et tredje eksempel på en jobannonce, der kun er blevet vist til mænd, stammer fra bilforhandleren Ejner Hessel, som på Facebook har søgt efter en mekaniker. Den annonce blev kun vist til mænd.
Virksomheden forklarer i en mail til Orientering, at det er et grundvilkår på Facebook at segmentere annoncer. Men de har også forhørt sig hos deres brancheorganisation, DI, som vurderer, at målretningen mod mænd er indenfor lovens rammer.
DI bekræfter, at målretningen af jobopslag mod mænd på Facebook er indenfor lovens rammer efter deres vurdering.
- Ud fra en retlig betragtning mener jeg ikke, at det her er udtryk for ulovlig forskelsbehandling, siger Morten Lind Eisensee, advokat hos Dansk Industri.
Et fjerde eksempel er elselskabet Modstrøm, som har søgt efter sælgere på Facebook, hvor annoncen også kun er blevet vist til mænd. Virksomheden er ikke vendt tilbage med en kommentar.
I september sagsøgte en gruppe jobsøgende amerikanere Facebook og en række virksomheder for denne type jobannoncer, der kun er blevet målrettet mænd.
Bobbi Spees er en af kvinderne bag. Hun sagde i september til New York Times, at hun på Facebook har ledt efter jobs på fabrikker og tilsvarende arbejde, men at hun kun blev vist jobannoncer, der omhandlede stillinger som hjemmehjælper eller lignende.
I det hele taget så hun ikke ret mange jobopslag på sin Facebook-væg. Men det gjorde hendes mand. Han blev præsenteret for en lang række jobannoncer, som hun ikke kunne se.
- Debatten om jobannoncer online kører lige nu i USA, hvor forskellige interesseorganisationer har anklaget både Facebook og Amazon for at medvirke til kønsdiskrimination, siger Christian Højer Schjøler fra Syddansk Universitet.
Facebook gav ikke et endegyldigt svar til New York Times, men har i en mail til P1 Orientering skrevet, at de mener at jobannoncer målrettet køn og aldersgrupper ikke nødvendigvis er et problem, og understreger at diskrimination på Facebook ikke er tilladt.
FAKTABOKS
FAKTABOKS: HVILKE ANNONCER SER DU PÅ FACEBOOK - OG HVORFOR?
Facebook målretter alle annoncer så vidt muligt til hver enkelt Facebook-bruger. Det er netop det, annoncører betaler Facebook for at gøre.
For at målrette annoncer bedst muligt, har Facebook en række forskellige oplysninger om dig, som de kan bruge:
- Oplysninger, du deler på Facebook, f.eks. dine kommentarer
- Din aktivitet på Facebook, f.eks. hvilke sider eller indlæg, du klikker på.
- Oplysninger du selv har givet til Facebook f.eks. din alder, køn, bopæl og hvilke enheder, du bruger til at få adgang til Facebook
- Information som annoncører og partnere deler med Facebook, f.eks. din mail.
- Din aktivitet på hjemmesider og apps som er knyttet til Facebook.
Hvis du vil vide, hvorfor du ser en bestemt annonce, kan du klikke på de tre prikker, der ses øverst i højre hjørne af annoncen. Derfra kan du gå videre til “Hvorfor ser jeg dette?” og læse mere om, hvem den enkelte annonce er rettet imod.
Kilde:Facebook
https://www.dr.dk/nyheder/indland/kun-maend-her-er-de-jobopslag-paa-facebook-som-kvinder-ikke-faar-vist
Redaktionel kontakt:
Anne Skjerning
tlf.: +4528542800
e-mail: skje@dr.dk
Orientering, DR P1