Af Lars Fogt
lafo@avisen.dk
Aldrig har så mange danskere endt på deres bestemmelsessted uden kuffert. Eksempelvis har de været med flyet til Marokko, mens kufferten i stedet er fløjet med flyet til Mallorca.
På bare et år er der forsvundet 21 procent flere kufferter i Europa ? hvilket svarer til to millioner mistede kufferter ? viser kvartalsopgørelsen fra Association of European Airlines. Helt slemt ser det ud for SAS, der har mistet 70 procent flere kufferter end i samme periode sidste år. 110.000 SAS-passagerer har altså stået på ferien uden taske, og SAS er nu røget op på top-10 over de selskaber, der mister mest bagage.
»Det er beklageligt,« siger pressechef fra SAS, Jens Langergaard, der har en stribe forklaringer.
»Flyselskaber blev hårdt ramt af det terrorangreb, der blev planlagt i London. Der kom nye regler for bagage, som skabte forvirring ? og der har også været problemer med bagagebåndet i Kastrup. Jeg vil tro, at det ser bedre ud nu,« siger han.
Men det er nu ikke noget nyt, at selskaberne mister passagerernes kufferter. Sterling glemte således alle passagernes ski på en særlig skiekspres i februar. Det meste bagage bliver fundet igen, men 200.000 kufferter forsvinder hvert år sporløst.
»Det er voldsomt irriterende for kunderne med de forsinkede kufferter. Problemet er størst ved mellemlandinger, hvor taskerne skal flyttes fra fly til fly. Folk rejser anderledes efter de nye bagageregler ? og bruger mindre håndbagage,« siger direktør Ari Kallonen fra Nordic Aero, der står for flyselskabets Sterlings kufferter.