Selv om kronprins Frederik er særdeles glad for humle og gerne skyller
det ned i velvoksne mængder, når han er i byen, er han knap så god
til at sælge øl som til at drikke det. Tronarvingens
rolle som bryggeriet Harboes førende reklamesøjle har nemlig ikke givet
Skælskør-virksomheden det ønskede mersalg. Det skriver eb.dk.
I
sit halvårsregnskab må Frederiks gode ven, administrerende direktør
Bernhard Griese, meddele, at det er gået gruelig galt med ølsalget,
siden den kongelige ven påtog sig hvervet at reklamere for de billige
bajere. Salget af øl og læskedrikke er faldet med ikke mindre end 10,4 procent i forhold til året før. Og samme vej er det gået med overskuddet, der er faldet fra 59,9 millioner til 17,4 millioner kroner.
Flere undersøgelser har ellers
forsøgt at påvise, at der er stor reklameværdi i de kongelige, ligesom
ivrige royalister altid fremhæver netop reklameværdien ved kongehuset
som et af de væsentligste argumenter for at bevare institutionen. Men
overfor eb.dk erkender Bernhard Griese modstræbende, at han faktisk har været med
til at modbevise royalisternes synspunkt med sit regnskab.
Harboe
har indtil videre sponseret tre af kronprins Frederiks både, ligesom
bryggeriet sammen med malerfirmaet Hempel betaler de store udgifter,
der er forbundet med at deltage i konkurrencer rundt om i verden.